נצבא התנחלות שוב תוצע למכירה; בעקבות לקחי העבר תמנה החברה צוות מו"מ חיצוני בראשות רו"ח דניאל דורון

במקביל, תערער נצבא לעליון על פסילת מכירתה לקבוצת ברגרזון * מועמדות להגיש הצעות במכרז החדש: גרנית הכרמל וגמול (כנראה יחד עם אגד)

לאחר ששני ניסיונות קודמים למכירת השליטה בחברת נצבא התנחלות העלו חרס, החליט דירקטוריון החברה, שבשליטת חברי וגמלאי אגד, לזמן אסיפה כללית של בעלי המניות על מנת לדון במינוי צוות מו"מ חיצוני בראשות רו"ח דניאל דורון.

הצוות עתיד לפרסם הזמנה פומבית לקבלת הצעות לרכישת החברה, ינהל מו"מ ויכנס אסיפה נוספת כדי לאשר את העסקה הטובה ביותר שתגובש. ההחלטה על זימון האסיפה התקבלה לאור פסק הדין של ביהמ"ש המחוזי בת"א שביטל לאחרונה את עסקת מכירת החברה לקבוצת משקיעים (דודי עזרא וגמול) שייצג עו"ד שאול ברגרזון.

במקביל, החליט דירקטוריון נצבא התנחלות, הנשלט ע"י ראשי קואופרטיב אגד, על הגשת ערעור לביהמ"ש העליון על פסיקת המחוזי, אולם בשל העובדה שלא ניתן עוד לעכב את חיפוש הפתרון לבעיית פירעון החובות של נצבא התנחלות, הוחלט לקדם במקביל את מהלך המכירה החדש על בסיס ההערות שבפסק הדין של המחוזי.

בתחילת חודש פברואר ביטל המחוזי את עסקת המכירה לקבוצת ברגרזון בשל פגמים שנפלו בהליך אישורה. השופטת הילה גרסטל מתחה בפסק הדין ביקורת חריפה על ניגוד אינטרסים בו היו נגועים דירקטורים בנצבא התנחלות שלקחו חלק בהליך המכירה.

השופטת קיבלה את עתירתם של 34 חברי וגמלאי אגד, שהגישו תביעה ייצוגית, בה ביקשו לקבוע כי הצעת ברגרזון היא בלתי חוקית ומקפחת, וכי דינה להידחות. גרסטל קבעה, כי הצעת הרכישה, ככל שהיא נוגעת לבעלי המניות הבודדים בנצבא התנחלות (אלפי חברים וגמלאים של הקואופרטיב) מקפחת אותם בכך שהיא מונעת את סחירות המניות מחד, וקובעת מחיר מכירה במועד שעליו אין להם כל שליטה עם ריבית בשיעור הנופל מהשיעור המקובל.

הצעת קבוצת ברגרזון, שזכתה במכרז לרכישת נצבא ממארס 2003, כללה הקמת חברה משותפת לה ולקואופרטיב אגד ביחס של 60:40. במסגרת ההצעה, שגברה על הצעותיהן של גרנית הכרמל ואיל הנדל"ן הבריטי ליאו נואי, התחייבה הקבוצה הרוכשת לפירעון התחייבויות של נצבא התנחלות בסך 217 מיליון שקל לבנק הבינלאומי, ובנוסף התחייבות לרכישה במזומן של חלק ממניות נצבא תמורת 120 מיליון שקל. רכישת יתרת המניות אמורה הייתה להתבצע בפריסה על פני 17 שנה.

השופטת השתכנעה, כי אגד היא הגורם הדומיננטי ברכישה, וציינה כי אנשי אגד היו מעורבים בקשירת העסקה, היו המוציאים והמביאים בכל עניין. בפסק הדין נאמר, כי לא ניתן להקל ראש בטענת המבקשים בכל הנוגע למהימנות ולניגוד האינטרסים של חברי הדירקטוריון שאישרו את העסקה.

לדבריה, העובדה שהמו"מ נוהל ללא שקיפות, שהצעת ברגרזון הגיעה לקו הגמר, כאשר מי שבוחר אותה ומאפשר לה להגיע לשם הם אנשים החובשים שני כובעים, האחד של נצבא והשני של אגד, מדליקה נורת אזהרה לגבי טיב השיקולים שהנחו את קברניטי המו"מ.

הסאגה של מכירת נצבא התנחלות, השולטת באחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל - נצבא החזקות - נמשכת מזה כשנה וחצי. לאחר ששני ניסיונות המכירה הקודמים, לאיש העסקים קובי מימון ולקבוצת ברגרזון (שניהם בשותפות עם אגד) טורפדו, צפויות כעת חברות ההשקעה גרנית הכרמל וגמול להציג מועמדות לרכישת החברה.

השתיים מחזיקות כיום במניותיה של נצבא החזקות, החברה הבת שמרכזת את כל פעילותה העסקית של נצבא התנחלות. על פי ההערכות תחבור גמול לאגד לצורך הגשת הצעתה במכרז החדש.

עם פרסום החלטת ביהמ"ש, שיגרה גרנית הצעה לרכישת נצבא התנחלות תמורת סכום הגבוה ב-11% מהצעתה של קבוצת המשקיעים שייצג ברגרזון, ושמשקפת תמורה של 160-150 מיליון דולר במזומן ובכיסוי חובות. בגמול, שניהלה קודם לכן מגעים לרכישת אחזקות גרנית בנצבא החזקות, העריכו כי הצעת הרכישה מהווה חלק מהמו"מ.

נצבא החזקות מתמקדת בעיקר בפיתוח והשכרה של מרכזים מסחריים, בנייני משרדים ונכסים תחבורתיים (תחנות מרכזיות, מוסכים וחניונים המושכרים לאגד). החברה הודיעה לאחרונה, כי תרשום ברבעון הרביעי של 2003 הפרשה של 14 מיליון שקל (לאחר השפעת מס), בגין הפחתת שווי רכוש קבוע. נצבא כבר ביצעה, ברבעון הראשון אשתקד, הפרשת ענק של 73 מיליון שקל נטו, בגין תקן חשבונאות 15 להפחתת שווי נכסים.