לאחר שנתקל בקשיים מהמשקיעים: נמרודי גייס 11.8 מיליון שקל באמצעות חברה בת

מעריב גייסה הסכום ע"י מכירת אג"ח ע"י חברת בת בתשואה של 6.5% צמודה למדד - 2.7% מעל לממשלתיות

נמרודי מגייס כסף מחברת בת לאחר שנתקל בקשיים בנסיונותיו לגייס אג"ח לאחרונה. היום נודע כי מעריב החזקות גייסה היום כ-11.8 מיליון שקל ע"י מכירת אג"ח על ידי חברת בת בשער ממוצע של 93.51 אגורות לאיגרת לסך של 12.685 מיליון איגרות.

כזכור, לאחרונה הורידה מעלות את דירוג חברת האם, הכשרת הישוב , לרמה של A מינוס, הרמה הנמוכה ביותר בה משתתפים המוסדיים בהנפקות. כזכור, בפברואר הביעו המשקיעים אי-אמון בנמרודי כשטרפדו את הנפקתה של הכשרת הישוב ביטוח.

האג"ח סדרה ג' האמורות הינן ברמה של 6.5% תשואה צמודה למדד, 2.7% מעל לממשלתיות. לאחר עיסקה זו יתרת אחזקות חברת הבת באג"ח של החברה (סדרה ג') של החברה עומדת על 135.873 מיליון ש"ח ערך נקוב.

במעלות נימקו את הורדת הדירוג בביצועיה החלשים של הקבוצה, למרות השיפור בתנאי המאקרו בישראל בחודשים האחרונים. דו"ח הדירוג כולל רמזים עבים למדי בנוגע להתנהלות הניהולית של החברה, ומציין כי בין הגורמים להורדת הדירוג נמנים "גירעון מצטבר בתזרים החברה מדיבידנדים ודמי ניהול לעומת עומס הוצאות הנהלה" - רמז עבה בנוגע לדיבידנדים ולדמי הניהול שמושכים בעלי החברה מקופתה, למרות מצבה הקשה.

במעלות ציינו גם את הוצאות המימון הגבוהות של הכשרת הישוב ומביעים חשש גם מעומס חלויות החוב הצפויות בשנים הקרובות, שיעיק על תזרים המזומנים השוטפים של החברה בשנים אלה, ויאלץ אותה להסתמך על מימוש נכסים. בחברת הדירוג מציינים, כי הנהלת הקבוצה רוקמת כעת תוכנית למימוש נכסים, כולל נדל"ן, מתוך כוונה לממש רווחי הון ולשרת את חובה הפיננסי. בנוסף, מופעלת תוכנית התייעלות במעריב, ובמעלות ימשיכו לעקוב אחר ההתפתחויות בקבוצה ובאחזקותיה והשפעתן על דירוגה.

לפני פחות משנה הורידה מעלות את דירוגה של מעריב בדרגה אחת, ל-A מינוס. זאת בעיקר בשל ההרעה המתמשכת בתוצאות פעילותה. באפריל אשתקד מכרה מעריב את כל אחזקותיה בהוצאת הספרים והמוזיקה הד ארצי לקבוצת רויכמן תמורת 5 מיליון שקל, לאחר שרכשה מהד ארצי את פעילות הוצאת הספרים תמורת 18.8 מיליון שקל. לאחר מכן העבירה מעריב את פעילות הספרייה להוצאת כתר.

במעלות אמרו לאחרונה, עם הורדת הדירוג, כי הפעולות הללו חיוביות למעריב, שכן הן מסייעות לחברה להתמקד בתחום העיתונות, וכי הן יביאו לשיפור בתוצאותיה, שכן הד ארצי הייתה פעילות מפסידה שצרכה מימון מסיבי מהקבוצה כולה.

עם זאת, מצבה של מעריב עדיין רחוק מלהיות משביע רצון. נכון לתום הרבעון השלישי אשתקד, מדווחת החברה על הרעה נוספת במדדי האיתנות הפיננסית, כשיחס החוב להון המשיך לטפס ל-61.5%, לעומת 54.1% בתחילת השנה, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג"ח (סדרה ג') והגדלת האשראי לטווח הקצר. גם ביחס כיסוי החוב של החברה חלה הרעה, כשיחס החוב ל-EBITDA קפץ ל-33.6 בתום הרבעון השלישי, לעומת 16.7 בתום 2002.

במעלות הביעו חשש, כי אם לא יחול שיפור בענף הפרסום, מעריב עלולה להיקלע למצב שבו לא תוכל לפרוע את התחייבויותיה בשנתיים הקרובות מהתזרים התפעולי. אולם למעריב ישנם אמצעים אחרים לפירעון החובות, בהתבסס על יתרת המזומנים שלה, שעומדת על כ-403 מיליון שקל.

במעלות כתבו, כי הנהלת מעריב הצהירה באוזני האנליסטים, כי היקף ההשקעה העתידי של החברה נמוך יחסית, ובהתחשב ביתרת העודפים השלילית (שתקשה על חלוקת דיבידנדים בשל אי עמידה במבחן הרווח) צפויים מזומנים אלו לשרת את חובה של החברה.