הכנסת לא אישרה את חוק הנישואים האזרחיים; שרי שינוי נמנעו

מרבית חברי סיעת העבודה "נעלמו" בעת ההצבעה, שנדחתה ברוב של 58 לעומת 29 תומכים בלבד

חוק הנישואים האזרחיים נפל גם בכנסת הזו, לאחר שחלק נכבד מחברי הכנסת החילונים בחרו שלא לתמוך בו - אם משיקולים קואליציונים, או אחרים.

"אתה מפעיל סוג של רודנות כלפי החברים שלך", זעק מעל הדוכן ח"כ אופיר פינס (עבודה) לעבר יו"ר שינוי, השר יוסף (טומי) לפיד. הרקע - החלטת שינוי להימנע בקריאה טרומית על הצעת החוק, שיזמו פינס ורומן ברונפמן (מרצ) בנושא.

אבל הזעקות לא עזרו. בעקבות סיכום עם יו"ר הקואליציה, חברי "שינוי" נחלקו בהצבעה - 9 ח"כים תמכו, אולם כל השרים נמנעו. במקביל, "נעלמו" גם מרבית חברי סיעת העבודה. חוק הנישואים האזרחיים נפל, לאחר שהקואליציה גייסה 58 חברי כנסת מול 29 מתנגדים.

אתר האינטרנט YNET דיווח, כי חברי הכנסת שתמכו בחוק היו: אברהם בורג, אופיר פינס, אילן ליבוביץ`, זהבה גלאון, יולי תמיר, מלי פולישוק בלוך, קולט אביטל, שלום שמחון, אבשלום וילן, אורי אריאל, אילן שלגי, חיים אורון, יוסי שריד, מרינה סולודקין, רומן ברונפמן, אהוד רצאבי, אורית נוקד, איתן כבל, חמי דורון, מוחמד ברכה, עזמי בשארה, רן כהן, רוני בריזון, אחמד טיבי, אתי לבני, יגאל יאסינוב, מיכאל נודלמן, עסאם מחול ורשף חן.

הח"כים שהצביעו נגד היו: אברהם הירשזון, אלי אפללו, אפי איתם, גדעון סער, גלעד ארדן, דניאל בנלולו, יאיר פרץ, יעקב אדרי, יצחק לוי, לימור לבנת, מיכאל רצון, ניסן סלומיאנסקי, סילבן שלום, צבי הנדל, שאול יהלום, אברהם רביץ, אלי ישי, אריאל שרון, גדעון עזרא, דוד אזולאי, זאב בוים, יובל שטייניץ, יעקב ליצמן, ישראל אייכלר, מגלי והבה, משה גפני, ניסים דהן, עוזי לנדאו, ראובן ריבלין, שלמה בניזרי, אהוד יתום, אליעזר כהן, אריה אלדד, גילה גמליאל, דוד טל, זבולון אורלב, יולי אדלשטיין, יעקב מרגי, ישראל כץ, מיכאל איתן, משה כחלון, ניסים זאב, עמרי שרון, רוחמה אברהם, איוב קרא, אמנון כהן, בני אלון, גילה פינקלשטיין, דני נוה, חיים כץ, יחיאל חזן, יצחק כהן, לאה נס, מיכאל גורלובסקי, משולם נהרי, נעמי בלומנטל, ענבל גבריאלי, רוני בראון.

הנמנעים היו: אילנה כהן, יוסף לפיד, אליעזר (מודי) זנדברג, יורי שטרן, יהודית נאות, מיכאל מלכיאור, יוסי פריצקי, עבד אל-מאלכ דהאמשה.

בקואליציה ובאופוזיציה נרשמה התגייסות שיא להצבעה. ראש הממשלה, אריאל שרון, שהגיע אף הוא, סקר מדי פעם במבטים חודרים את חברי הכנסת של הקואליציה, כדי לוודא את הרוב שלו.

במליאה עדיין מחפשים את אנשי מפלגת העבודה. רק 7 מתוך 19 חברי הסיעה הגיעו ותמכו בחוק. ח"כ יוסי שריד ממר"צ העיר כי היעדרותם "היא עוד הוכחה שהמפלגה הזאת אינה ראויה להנהיג אפילו את האופוזיציה. אין להם תקומה פוליטית".

ח"כ רוני בריזון משינוי, שתמך בחוק, הגיב: "אני שמח שהצבענו על פי מצפוננו והשקפת עולמנו, וזאת מבלי לפגוע בקואליציה. מי שיצא קטן זו מפלגת העבודה - שברחה מהאולם באקט של פחדנות".

יו"ר הקואליציה, גדעון סער מהליכוד, סיכם בסיפוק את ההצבעה ואמר, כי הצבעת חברי שינוי בניגוד למשמעת הקואליציונית בחוק הנישואים האזרחיים התאפשרה בעקבות סיכום מוקדם, לפיו שרי הסיעה יימנעו - אולם הח"כים יהנו מחופש הצבעה.

קצפם של יוזמי החוק יצא נגד מה שכינו "הצביעות של שינוי". לדבריהם, הכנסת הקודמת דחתה הצעת חוק ברוח דומה שהניחו על שולחנה מספר ח"כים משינוי ובהם לפיד עצמו. "תן לחבריך חופש הצבעה", ביקשו ברונפמן ופינס ללפיד, שלא נענה.

יו"ר סיעת שינוי, ח"כ רשף חן, הבהיר כי הח"כים של המפלגה יימנעו בהצבעה, וזאת בניגוד לעקרונות המפלגה, כיוון שהיא מחוייבת מכוח ההסכם הקואליציוני על שמירת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה. לבסוף כאמור, היו 9 שתמכו.

במקביל, פנה ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) במכתב גלוי לחברי סיעות העבודה ומר"צ ובו הוא מבקש "להמחיש את הסכנה בהנהגת נישואים אזרחיים שיגרמו לפילוג בעם. הפילוג אינו דחליל שהחרדים מנסים להפחיד בו, אלא הוא ממשי", כתב פרוש.

על פי הצעת החוק, בני זוג יוכלו לבחור אם להינשא באופן דתי או אזרחי. עריכת נישואים דתיים תהיה בסמכות רושמי נישואים של הקהילות הדתיות, ועריכת נישואים אזרחיים תהיה בסמכות שר המשפטים.

חוק הנישואים עורר סערה גם מחוץ לכותלי הכנסת. כ-100 מפגינים, ביניהם חברי "הפורום לבחירה חופשית", נציגי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, ח"כ ברונפמן ופינס הגיעו להביע תמיכה בהצעת החוק.