ההצגה נמשכת, השחקנים מתחלפים

מאז הוקמה חברת ה"עשה זאת בעצמך" הום-דיפו ע"י ברנרד מרקוס וארתור בלאנק, הוביל אותה מרקוס באור זרקורי וול-סטריט, ואילו בלאנק היה איש התכנון, שמאחורי הקלעים. כעת, 20 שנה אחרי, הולך היו"ר המוביל אחורה, ואיש המקצוע עובר לקדמת הבמה

חברת השיווק הום-דיפו שפיתחה את הקונספט של "עשה זאת בעצמך" לרמה של אימפריה כלכלית נוסדה על ידי שני חברים, ברנרד מרקוס וארתור בלאנק. מאז הוקמה החברה הזו, לפני כ-20 שנה, הוביל אותה, לפחות באור זרקורי וול-סטריט, ברנרד מרקוס.

האיש החל את דרכו כקומיקאי ב-Talk Show במלונות הנופש של הרי הקטסקיל. אזור הנופש המפורסם ביותר בארה"ב בזמן שבין מלחמת העולם השנייה ועד אמצע שנות ה-70. נמצא צפונית-מערבית לניו-יורק, בהרי הקטסקיל. את האזור הזה הראו בסרט המפורסם Crazy Dancing, וממנו ייצאו בדרנים ידועי שם כמו ג'רי לואיס, סמי דיוויס ג'וניור, סאלי פילד, ג'ק באני ואפילו פרנק סינטרה.

האזור היה ידוע בשמו "רצועת הבורשט" על שם המרק היהודי המפורסם, ורוב הנופשים שם היו יהודים. מרקוס הוביל את החברה שהקימו באומנות דרך מסדרונות בתי ההשקעה מחד, ובשימוש גאוני באומנות המשא ומתן והפרסומת בשוק המסחרי מאידך. בלאנק היה תמיד מאחורי הקלעים, איש של תכנון. חלוקת התפקידים בין שני הידידים הללו הוכחה כהצלחה ניהולית עצומה, מרקוס היה האיש שהעולם ראה ואהב, ואילו בלאנק היה האיש שפעל מאחור, ארגן וסידר הכול.

השניים הקימו את הום-דיפו ב-1978, לאחר שפוטרו מחברה בשם אנדי-דאן הום אימפרוומנט בגלל ויכוח על מדיניות החברה ההיא. כסף לא היה, אבל הם הביאו חברים לעבודה וסטודנטים, ושילמו באופציות על מניות שעוד לא היו קיימות. "ברנרד שיכנע אנשים שהאופציות שנתנו להם יהיו שוות מיליונים. איך עשה זאת איני יודע, אבל אנשים באו. רבים מהם אכן מיליונרים היום", סיפר בלאנק.

"נתנו לכל עובד להביע דעה, להרגיש שותף. דאגנו שלעולם לא ירגישו משהו נגד ההנהלה, רק נגד המתחרים". בהשוואה לעובדים בחברות אחרות, עובדי הום- דיפו היו 'מלאים' באופציות. ב-1981 יצאה החברה בהנפקה הראשונה (מחיר מתואם להיום 79 סנט, היום נסחרת בכ-75 דולר).

הגידול מאז היה מהיר וקבוע, יותר מהגידול של חברות כמו טויז-אר-אס או אופיס-דיפו, אותה רכשו לפני כשנה. וול-סטריט אוהבת את מרקוס, את הבדיחות שלו ואת לשונו החדה. "הדבר היחיד שיעצור את הום-דיפו", אמר פעם לקבוצת אנליסטים ובנקאי השקעה, "זה אתם. כל זמן שאנחנו מנהלים את העסק הוא פורח. ברגע שאנשים כמוכם, בוגרי הרווארד ווורטון (האוניברסיטאות הידועות למינהל עסקים), נכנסים לתמונה, העסק מתחיל להשתגע".

למרות שמרקוס היה זה שוול-סטריט הכירה, הוא ובלאנק עבדו בשיתוף מלא. "מרקוס לא עושה צעד בלי הסכמה של בלאנק", אמר בנקאי ההשקעות שלהם, אנדרו טאוסינג מקרדיט סוויס. "אנחנו האשמים בעובדה שמרקוס כל כך בולט בשטח. אנחנו חששנו תמיד שבלאנק לא ידע לענות לאנליסטים כמו מרקוס, והדרך בה אתה מדבר עם וול-סטריט חשובה לא פחות מהדרך בה אתה מנהל את העסק".

כעת מחליף בלאנק את מרקוס כיו"ר מוביל. למה? כי השניים החליטו שהצמיחה מעכשיו תהיה באמצעות רכישה של מתחרים ופתיחת חנויות חדשות, וצריך לשים את הדגש על הצד המקצועי יותר ועל ארגון הגודל, "ואין דרך אחרת אלא לתת את המושכות לאיש המקצוע", אמר מרקוס. "אני כעת אישאר מאחור, ואעזור".

הם החליטו להתחלף לאחר התייעצות עם אנשי קרדיט סוויס, עם העובדים הבכירים ועם כמה מהמוסדות המחזיקים במניות, במיוחד עם מריו גאבלי שחברת ההשקעות שלו מחזיקה מעל למיליון מניות.

תחום שיפוץ ושיפור הבתים, Home improvement, בו החברה פועלת, גדל מהיקף של 100 מיליארד דולר ב-1991 ללמעלה מ-140 מיליארד דולר ב-1997. הום-דיפו שולטת בכ-%17 מהשוק, ואחריה באות החברות Menard`s Lowe`s ו-Hetchinger`s, אבל חנויות קטנות ואזוריות, מה שנקרא Mom and pop`s shops, מחזיקות במעל ל-%70 מהמחזור של ה-140 מיליארד דולר.

"אנחנו רק בתחילת הדרך", הסביר בלאנק, "ועוד לא התחלנו לדבר על הגלובליזציה". השלב הבא של התוכנית זה התפתחות בכיוון בעלי ההכנסה הגבוהה יותר. "תראו את Expo", אמר בלאנק לאנליסטים. "אנחנו מוכרים אמבטיה, מגבת, ברזים, מקלחת, בתי שימוש וכו', כל פריט בפני עצמו. Expo אינה מוכנה למכור פריטים. היא מוכרת חדר אמבטיה מושלם או מטבח מושלם, והולך להם מצוין".

Expo הוקמה לפני כ-7 שנים, על ידי הום-דיפו, וזה סיפור הצלחה גדול. "אנחנו, כרגע, המייסי'ס (חנות לבוש ענקית בניו-יורק) של ה"עשה זאת בעצמך", אבל Expo נעשים הסאקס-פיפט'-אבניו של התחום (חברת לבוש עם מוצרי יוקרה). הם גם מתכננים את הבית, את הווילונות, הכול. אנחנו גם נכנסים בגדול לתחום הזה, וגם מתרחבים בשוק שלנו, וכמובן, הגלובליזציה".

הום דיפו פותחת כעת מרכז ענק בסנטיאגו שבצ'ילה, "ונמשיך לעלות צפונה עד שנגיע בחזרה לארה"ב דרך מקסיקו", מבטיח בלאנק. ההחלפה בין שני האישים בוצעה בדיוק כשירדה התוכנית סיינפלד מהמסכים. "ג'רי סיינפלד הוריד את התוכנית כי הוא הרגיש שהוא צריך להפסיק בשיא, וזו ההצגה שלו, לג'ורג' לא הייתה ברירה. מרקוס גם הרגיש שהוא צריך, אחרי הצלחה של 20 שנה, לנוח, אבל הג'ורג' שלו שותף מלא ויכול להחליפו, אז ההצגה הזו נמשכת".

הום-דיפו (סימול HD בבורסה של ניו-יורק) מכרה, ב-1997, ב-25.6 מיליארד דולר, והרוויחה, בנטו, 1.16 מיליארד. החברה מפעילה 587 מרכזים בארה"ב ועוד 5 מרכזי Expo. בקנדה יש לה 32 מרכזים. לפי טענת ההנהלה יהיו להם 1300 מרכזים בעולם בשנת 2001, וקצב הגידול במכירות יהיה בין %20 ל-%25 לשנה. לא רע לשני חברים שמעולם לא למדו מעל לתיכון, ופוטרו מעבודתם בחנות דומה, ב-1978, בגלל ש"אינם מבינים איך מרחיבים ביזנס"