וואלה, כמעט חמש שנים עברו

בעקבות ניצול הזכויות תהפוך בזק בינלאומי לבעלת המניות הגדולה בוואלה עם אחזקה של 44.9% מהמניות

מחר יתקיים יום המסחר בזכויות, במסגרת גיוס הון שמבצעת וואלה מבעלי מניותיה. למעשה, לא מדובר בגיוס של ממש, אלא במהלך טכני של הסדרת היחסים בין בעלי המניות הגדולים בחברה. הנפקת הזכויות תאפשר לבעלי השליטה, בזק בינלאומי וקבוצת "הארץ" להמיר הלוואות בעלים שהעמידו לחברה בהון מניות.

הכוונה היא בעיקר לבזק בינלאומי, שהעמידה הלוואה של כ-14 מיליון שקל לוואלה ושתהפוך בעקבות ניצול הזכויות - רכישת מניות ואופציות בהנפקה - לבעלת המניות הגדולה בחברה, ככל הנראה, עם האחזקה המקסימלית המותרת לה, של 44.9% מההון (לעומת 36.7% ערב ההנפקה).

קבוצת "הארץ" של משפחת שוקן, שמיזגה בדצמבר 2000 את פורטל IOL לתוך וואלה, התחייבה מצידה לנצל זכויות בסכום השווה להלוואת בעלים של 1.3 מיליון שקל. אי לכך צפויה "הארץ" להידלל אל מתחת לאחזקתה הנוכחית, העומדת על 34.8% מההון.

וואלה מציינת, כי אם ינוצלו כל הזכויות המוצעות בתשקיף, תעמוד התמורה המיידית לחברה על 3.8 מיליון שקל. אם ימומשו כל האופציות המונפקות, עד סוף אוגוסט 2007, צופה החברה גיוס של 34.7 מיליון שקל נוספים.

תשקיף הנפקת הזכויות מהווה הזדמנות מצוינת לבחון מה קרה לתעשיית האינטרנט המקומית בכלל ולוואלה בפרט, בכמעט חמש שנים שחלפו מאז הנפיקה החברה את מניותיה לראשונה, ועל רקע מה שנראה כהתעוררות מחודשת בתעשיית ההיי-טק. מיותר לציין כמעט שגם היום, נותרה וואלה חברת האינטרנט ה"טהורה" היחידה שמניותיה נסחרות בבורסה של ת"א (לאחר התרסקותה של טרגטמץ', שהונפקה אחריה).

70 מיליארד שקל: הביקושים בהנפקת וואלה, שנערכה ביולי 99' (שבה גייסה החברה כ-20 מיליון שקל). למי ששכח את גל ההיסטריה ששטף את הבורסה של ת"א עם הנפקת וואלה, ניתנה תזכורת מאלפת בסוף השבוע שעבר. הכוונה היא לביקושי השיא, הפיקטיביים, בהנפקת חברת מוצרי הסויה סולבר מקיבוץ חצור.

וואלה, אז בשליטת קבוצת פורמולה של דני גולדשטיין, נישאה על גלי ההיסטריה שעוררו בשוקי ההון שמעבר לים חברות אינטרנט כ"יאהו" ו"אמאזון". שוק ההון המקומי, גילה לפתע שגם אצלו נסחרת מין יאהו שכזו. אומנם כמעט ללא הכנסות, שלא לדבר על רווחים, אך עם אפיל סקסי להפליא של "דפים נצפים", "חשיפות" ו"פוטנציאל פרסומי".

המשקיעים המקומיים, בתיווכה של חברת החיתום אי.בי.אי, הסתערו על הנפקת וואלה, לאחר שמניותיה כבר גמאו תשואה פנומנלית של 1,500% בשנה שקדמה לגיוס. ערב ההנפקה, מכרה בעלת השליטה, פורמולה חלק גדול מאחזקותיה בוואלה למריל לינץ' ולבזק בינלאומי, שהפכה לשותף אסטרטגי בחברה ותרמה להשתלהבות הרוחות סביבה.

95%: התשואה השלילית של מניות וואלה, מאז נסחרו בשיאן, בפברואר 2000. הסיבה לכך היא כמובן התפוצצות בועת ההיי-טק והתפכחות השוק המקומי בכל האמור להיקף הפוטנציאל הכלכלי הטמון בעסקי התוכן באינטרנט (להבדיל מנותני השירותים לתעשייה).

ועם זאת, וואלה, שעדיין לא סיימה שנת פעילות ברווח, נסחרה הבוקר בשווי לא מבוטל של 70 מיליון שקל, המנותק לחלוטין מביצועיה העסקיים. הסיבה לכך היא כמובן אותה גאות חדשה שאחזה במניות הטכנולוגיה, ושהניבה למשקיעים בחברה תשואה של כ-700%(!) מתחילת השנה שעברה.

120 מיליון שקל: היקף ההפסדים שצברה וואלה בשנים 99'-2002 כתוצאה משריפת מזומנים מואצת במגוון פעילויות, שבדיעבד התבררו כחסרות כדאיות כלכלית. תעשיית האינטרנט המקומית, התברר, איננה מייצרת די הכנסות מפרסום ומסחר כדי לכסות על הוצאות התפעול הכבדות. גם המיזוג עם פורטל פופולרי אחר, IOL מקבוצת הארץ, שנועד לייעל את פעילותם של שני האתרים, גבה מהחברה הפסדים כבדים, חלק נכבד מהם בשל הפחתת מוניטין שנאלצה וואלה לבצע בעקבות הרכישה.

312 אלף שקל: הרווח הנקי של וואלה ברבעון השלישי של 2003, שאולי מבשר סוף סוף על שינוי מיוחל לטובה (כמובן במספרים קטנים בהרבה ממה שחזו בעלי החברה בעבר) בתוצאותיה של "המדיה האינטרנטית המובילה בשוק המקומי". הכנסות החברה ברבעון גדלו ב-48% לעומת הרבעון המקביל ל-9.4 מיליון שקל, לטענת החברה "כתוצאה מגידול בתקציבי פרסום המופנים לאינטרנט, כחלק מהתבססות הרשת כמדיה מפרסמת הנגישה לקהל גדול של אנשים ומהבנת הגופים העסקיים את כוחה השיווקי".

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2003 הסתכמו הכנסותיה של וואלה על 23.1 מיליון שקל, גידול של 33%, ונחלקו בין הכנסות מפרסום (19.2 מיליון שקל - גידול של 25%) והכנסות ממסחר (3.9 מיליון שקל - גידול של 98%).

100 מיליון שקל: היקף הגיוסים של וואלה בהון ובהלוואות מבעלי המניות שלה מאז אותה הנפקה ביולי 99'. גיוסים אלה, בעיקר מידי בעלי השליטה, בזק בינלאומי וקבוצת הארץ, אפשרו לחברה להמשיך ולהתקיים, על רקע קריסתם של אתרי אינטרנט מתחרים (תפוז, נטקינג). ערב הנפקתה הנוכחית, עדיין סובלת וואלה מגרעון של 6.5 מיליון שקל בהון העצמי.

50 מיליון שקל: ההפסדים שרשמה בזק בינלאומי מהשקעתה במניות וואלה. בסה"כ השקיעה בזק בינלאומי, בניצוחה של היו"ר ליאורה מרידור (שהפכה ליו"ר וואלה), סכום של 75 מיליון שקל בחברת האינטרנט, בהון ובהלוואות. במהלך שנת 2000 רכשה החברה הבת של בזק 38.5% ממניות החברה, בעיקר מידי פורמולה, תמורת 53 מיליון שקל ובהמשך הגדילה את השקעתה באמצעות הנפקות זכויות. ככל הידוע, ביצעה בזק בינלאומי עד היום הפחתות של כ-50 מיליון שקל בגין ההשקעה בוואלה (למעט הלוואת הבעלים) והיא רשומה בספריה לפי שווי של כ-12 מיליון שקל בלבד.

65 מיליון שקל: הרווחים שרשמה קבוצת פורמולה, שבשליטת דני גולדשטיין, ממכירת מניות וואלה לציבור, למריל לינץ', ובעיקר לבזק בינלאומי בשנים 99'-2000. היכן שיש מפסיד גדול, קיים גם מי שהרוויח. דני גולדשטיין, בעל רקורד מרשים של "אקזיטים" בשוקי ההון, ידע לשווק את וואלה היטב ובסוף היום הפיק ממכירתה רווחים יוצאי דופן. לזכותו יש לציין, כי בראיון שנערך עמו בשיא תקופת "הבועה" טען בעל השליטה בקבוצת התוכנה בכנות, כי "וואלה היא חברה נורא חמודה ויש לה פוטנציאל לשידור רדיו, פס רחב, אינטרנט סלולרי וכד', מה שברור לי הוא שאני לא יודע להוביל חברה כמוה. מבחינתי, וואלה זה עולם אחר".