צפויה הדחתם של בכירים ברשות הנמלים בשל מחדל הבטחון בפיגוע בנמל אשדוד

מנכ"ל רשות הנמלים: עדיין לא ברור כיצד חדרו המחבלים; תגברנו את הבטחון בנמלי חיפה ואשדוד

"בכירים בנמל אשדוד, ואולי אף בהנהלת רשות הנמלים, יידרשו ללכת הביתה בעקבות מחדל הבטחון בנמל אשדוד, שהביא אתמול לפיגוע הקשה", כך אמרו היום (ב') ל"גלובס" גורמים בכירים ברשות הנמלים.

נכון לשעת סגירת הגיליון, עדיין לא הגיעו החוקרים באופן פורמלי למסקנה, כי המחבלים חדרו דרך הגדר המקיפה את הנמל, אם כי גורמים המעורבים בחקירה משוכנעים שאכן כך היה. נכון לשעת סגירת הגיליון, גם לא נמצאו עדיין פרצות ברורות בגדר. לדברי מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון, "צריך להבין שרשות הנמלים היא גוף מונחה מלמעלה בענייני בטחון, וכל ההתנהלות שלנו בנושא זה נקבעת על-ידי גורמי הבטחון השונים אשר מחוץ לרשות הנמלים".

בעקבות הפיגוע, מונו שני צוותי חקירה - האחד מונה ע"י שר התחבורה, אביגדור ליברמן, ובראשו עומד קצין הבטחון של המשרד, דני שנער, והשני כולל נציגים של מערכת הבטחון, המשטרה והנהלת נמל אשדוד.

לדברי רון, רמת ההיערכות והבטחון הועלתה מאז אתמול גם בנמל חיפה. הוא מציין, כי לפני הפיגוע לא היו התראות ספציפיות.

רון הוסיף, כי "אין ספק שבסוף תהליכי הבדיקות צריך יהיה לשנות את ההיערכות הבטחונית בנמלים בארץ כלקח מהפיגוע". בתוך כך, מחקירת כוחות הבטחון עולה, כי שני המחבלים המתאבדים הסתננו, ככל הנראה, מרצועת עזה לישראל דרך מנהרה שחפרו עבורם קבלני חפירות מרפיח.

במקביל, מנסים צה"ל והשב"כ לבחון דרכי חדירה אחרות, דוגמת מעבר דרך גדר ההפרדה, יציאה למצרים דרך המנהרות ברפיח וחזרה דרך הנגב, וכן הסתננות באמצעות רכב ישראלי דרך מעבר כיסופים.

כוחות צה"ל ברצועת עזה בדקו מאז אתמול את יומני המבצעים בניסיון להתחקות אחר ארוע לאורך הגדר שיכול להצביע או לרמוז על חדירה דרך גדר ההפרדה. בינתיים לא הצליחו בצה"ל לאתר אירוע כזה. במקביל, נבדקה היום הגדר לכל אורכה על ידי הכוחות, בנסיון לאתר פרצות או מחילות. לאחר הבדיקות נראית האפשרות של חדירה דרך הגדר כפחות סבירה, אולם היא לא נשללה לחלוטין.

שאלה אחרת העומדת במרכז החקירה היא זהות המסיע ומורה הדרך של שני המחבלים. השניים, בני 18, לא הכירו היטב את ישראל, ולפיכך נראה, כי נעזרו באיסוף מודיעיני קפדני באשדוד, בתדרוך מקיף ובמסיע שהוריד אותם במקום סמוך.