חב' החשמל תקבל 10-14 מ' ד' בגין הקמת מערכת הולכת הגז הטבעי הימית

החברה לא תהיה קבלן מבצע אלא תוגדר כמזמין ביצוע העבודות וכמנהלת הפרויקט; הקבינט הכלכלי אישר ההסכם

הקבינט החברתי-כלכלי אישר היום (ג`) את הצעת שר התשתיות, יוסף פריצקי, ושר האוצר, בנימין נתניהו, לחתימת הסכם בין המדינה, חברת הגז הטבעי הממשלתית וחברת החשמל לצורך מימון, הקמה והפעלה של מערכת הולכת הגז הטבעי הימית. ההסכם התאפשר בעקבות סיום הסכסוך שהיה בנושא בין חברת החשמל לחשב הכללי, ירון זליכה. הממשלה הטילה באוגוסט אשתקד על החשכ"ל ועל משרד התשתיות לחתום על הסכם בין המדינה לבין חברת החשמל שיסדיר את המשך ביצוע עבודות בניית המערכת בידי חברת החשמל עבור המדינה, בתוואי הימי מאשדוד ועד חדרה. האומדן לעלויות הקמת המערכת כאמור עומד על כ-260 מיליון דולר.

אחרי מו"מ ארוך בין נציגי המדינה, שהובילו זליכה ונציגי משרד התשתיות וחברת החשמל, סיכמו הצדדים לפני ימים אחדים את טיוטת ההסכם, לפיה חברת החשמל לא תוגדר כקבלן מבצע של הקמת המערכת אלא כמזמין ביצוע העבודות וכמנהל פרויקט בעל מומחיות בפרויקטים הנדסיים של תשתיות אנרגיה עבור המדינה. סוכם, כי חברת החשמל תעסיק קבלנים לביצוע עבודות.

על פי דרישת החשב הכללי, ההסכם יכלול תמריצים לחברת החשמל ובטחונות לסיים את הפרויקט בזמן ובתקציב שנקבעו. סוכם, כי בנוסף על החזר הוצאות מוכרות תקבל חברת החשמל דמי ניהול בסך 10 מיליון דולר עבור הזמנת הפרויקט וניהול העבודות. אם חברת החשמל תוכיח חיסכון ויעילות בביצוע הפרויקט בפחות מהאומדן, הרי שסכום דמי הניהול יגדל עד ל-14 מיליון דולר.

במקביל, תהיה חברת החשמל ערבה בגין נזקים בסכום של 20 מיליון דולר. אם ייגרמו נזקים בסכומים גבוהים יותר, בשל רשלנות, הם ינוכו מדמי הניהול.

המערכת שתוקם תהיה בבעלות המדינה. חברת החשמל תדווח ותפעל בהתאם להסכם שייחתם עימה ובכפוף לפיקוח של משרדי האוצר והתשתיות, רשות הגז הטבעי וחברת הגז הממשלתית. לצורך פיקוח, בקרה ותפעול המערכת, הוקמה החברה הממשלתית החדשה בנושא הגז הטבעי, אשר תקבל מהמדינה זכויות במערכת ככל שיידרש, כפי שייקבע בהסכם בין המדינה לבין חברת נתיבי גז.

מערכת ההולכה הימית תוקם בהשקעה של כ-150 מיליון דולר. חברת החשמל החליטה באחרונה כי החברה האמריקנית הורייזון תבצע את הנחת הצנרת, ואילו החברה הבריטית קורוס תספק את הצנרת. היקף הרכישות הינו מעל 100 מיליון דולר.