הוכפל רוחב החיבור של אינטרנט זהב לצומת האינטרנט הישראלי

רוחב החיבור הוגדל באמצעות רשת סיפרנט של בזק, ל-4 מגהביט לשנייה

אפי לנדאו

רוחב החיבור של ספק האינטרנט אינטרנט זהב לצומת האינטרנט הישראלי IIX הוכפל לאחרונה לקצב של 4 מגהביט לשנייה, באמצעות רשת סיפרנט של בזק. צומת האינטרנט הישראלי מופעלת על ידי חברת נטקום עבור איגוד האינטרנט הישראלי, באמצעות שרת של סיסקו, הממוקם בפתח תקוה.

הכפלת רוחב החיבור שיפרה בהרבה את מהירות הגלישה של מנויים של חברות אחרות לאתרים הנמצאים בשרתים של אינטרנט זהב.

הבעיה הגדולה היא עדיין בנטוויז'ן. החברה מאכסנת על שרתיה את מספר האתרים הישראלים הגדול ביותר, וגם היא מחוברת ב-4 מגהביט ל-IIX, אולם בשני קווים: האחד (2 מגהביט) מחיפה, והשני (2 מגהביט) מתל אביב.

המצב הוא, שאין ויסות בין הקווים: הקו מחיפה עמוס בשעות היום והקו מתל אביב עמוס בשעות הערב, כך שלמנויים אחרים קשה להגיע לאתרים המוחזקים על ידי נטוויז'ן - ולמעשה הפקק ב-IIX עדיין קיים.

צומת האינטרנט הישראלי הוקם כדי להקל על כניסת הגולשים הישראלים לאתרים מקומיים. מאחר שאין קישור ישיר בין ספקיות האינטרנט הישראליות, היה חייב מנוי אינטרנט זהב, לפני הקמת ה-IIX, לעבור בשדרת האינטרנט האמריקנית כדי לגלוש לאתר המאוחסן בנטוויז'ן. הקמת ה-IIX מאפשרת לקצר את התהליך.

הבעיה שנוצרה כיום, היא שרוחב הפס של כל ספקיות האינטרנט הישראליות בחיבור ל-IIX מסתכם ב-24.5 מגהביט, לעומת יותר מ-130 מגהביט בחיבור לשדרת האינטרנט העולמית בניו יורק. אם נוסיף לכך את העובדה שהחיבור של נטוויז'ן ל-IIX מפוצל ויוצר למעשה פקק ברשת המקומית, סביר להניח שהגלישה דרך ניו יורק היתה מהירה יותר. אולם, לספקיות הגישה בארץ אינטרס שהגישה תנותב דרך ה-IIX, כדי שייחסכו להן הוצאות התקשורת הבינלאומית לחו"ל