לקראת דיון בממשלה, טירה מאשים: היבואנים הסירו מעליהם כל רסן של הגנת הצרכן

מגלה - בשנת 2003 נפסלו כ-50% ממוצרי החשמל המיובאים בשל לקויי בטיחות חמורים; קורא לנתניהו להתנגד לפתיחת שוק בדיקות היבוא לתחרות עסקית

"אזרחי ישראל אינם הפקר בטיחותי וצרכני. אסור שמדינת ישראל תהפוך להיות פח הזבל של המוצרים המיובאים הנחותים ביותר, תוך סיכון בריאותם ובטיחותם של הצרכנים". כך מתריע היום (ה') עודד טירה, נשיא התאחדות התעשיינים, במכתב לשר האוצר, נתניהו, לקראת דיון בממשלה בנושא זה ביום א'.

במכתב קורא טירה לשר האוצר להתנגד לפתיחת שוק בדיקות היבוא הרגולטיביות לתחרות עסקיות ולתמוך בהצעת ההחלטה המאוזנת, שהגיש משרד התמ"ת, המסתמכת על דו"ח הועדה הציבורית המקצועית בראשותו של פרופסור סיני דוייטש. ע"פ המלצת ועדת דוייטש, רק מכון התקנים הישראלי, כגוף לאומי וכתאגיד סטטוטורי, ישא באחריות הכוללת לביצוע הבדיקות הרגולטיביות לקביעת התאמתם לתקן של מוצרים מיובאים, במטרה להבטיח את בריאותם ובטיחותם של הצרכנים.

טירה טוען, כי היבואנים הסירו מעליהם כל רסן של הגנת הצרכן, והם אינם בוחלים באף דרך להשגת אישורי ההתאמה לתקן.

לדבריו של טירה, בשנת 2003 נמצאו ליקויי בטיחות חמורים, המסכנים את הציבור בכ-50% ממוצרי החשמל המיובאים לארץ. כן נפסלו כ-10% ממשלוחי הכסאות והמיטות לתינוקות וכ-50% ממשלוחי מיטות הקומותיים.

בתחום מוצרי הגז, כגון ברזי גז ווסתים, המהווים מוצרים מן המעלה הבטיחותית הראשונה, נפסלו 30% מהמשלוחים, בעקבות ליקויי בטיחות חמורים (מתוך כ-900 בדיקות, כ-300 - לא התאימו לתקן).

טירה סבור, כי פתיחת שוק בדיקות היבוא לתחרות תיצור תחרות פרועה על קבלת אישורי התקן, ואלה ימכרו לכל המרבה במחיר, בלא קשר לאיכות הבדיקה ותוצאותיה.

עוד הוא סבור, כי אין מקום לתחרות בין מעבדות, כשמדובר באכיפת דרישות רגולטיביות שנקבעו ע"י הממשלה, תחרות שמשולה לויתור על נכס לאומי במשא ומתן עתידי לחתימת הסכמי הכרה הדדית בין ישראל לארצות המקור של המוצרים המיובאים.

טירה מוסיף וטוען במכתבו, כי בדיקות היבוא מבוצעות למעשה על קבוצה מצומצמת, ההולכת וקטנה, של מוצרים, עליהם חלים תקנים רשמיים שנועדו להבטיח את בטיחותו ובריאותו של הציבור. לדבריו, לגבי חלק מהמוצרים הללו קיימת גם חובת פיקוח על תהליכי יצורם באמצעות מערכת תו תקן של מכון התקנים, "יחד עם זאת, באופן אבסורדי מוצרים מיובאים, בניגוד למוצרים מתוצרת מקומית, פטורים מחובת הפיקוח על הייצור ובכך מונהגת מדיניות של אפליית התעשייה בישראלית לרעה, כשאת המחיר ישלמו כאמור הצרכנים בנזקים לבריאותם ובטיחותם".