חברת התעופה בואינג החלה במסע למכור לאל-על את מטוס הנוסעים העתידי 7E7

דני איילון: גם לאחר שאל-על תופרט, לישראל יהיה עניין שבואינג תוסיף לקיים רכישות גומלין בישראל

בואינג פתחה במסע למכור לאל-על את מטוס הנוסעים העתידי 7E7, שנמצא עדיין בשלבי פיתוח ושאמור להיות הקלף החשוב של החברה במאבקה נגד איירבוס על הבכורה בשוק מטוסי הנוסעים המסחריים.

אלן מולאלי, נשיא ומנכ"ל חטיבת המטוסים המסחריים של בואינג, נפגש אתמול (ה') במטה החברה בסיאטל, במדינת וושינגטון, עם שגריר ישראל בארה"ב, דני איילון, ועם הציר הכלכלי בשגרירות, בועז רדי, ופרש לפניהם את יתרונות המטוס החדש. זה המאמץ השני של בואינג לעורר בישראל עניין במטוס הדור החדש שלה. לפני כמה חודשים ביקרה במטה בואינג משלחת של אל-על כדי לקבל מידע על המטוס.

בראיון לגלובס אמר איילון, כי ברור שההנהלה הנוכחית של אל-על לא תוכל לקבל החלטות אסטרטגיות, כגון רכש מטוס הדור הבא. בואינג מבינה היטב שהחלטות כאלה יקבלו רק בעלי השליטה בחברה המופרטת והיא מתכננת להציג את המטוס העתידי לפני ההנהלה החדשה זמן קצר לאחר שתיכנס לתפקידה.

אך איילון ציין, כי ממשלת ישראל תפעל להמשך קיום היחסים המיוחדים בין בואינג לבין המדינה גם לאחר הפרטת אל-על. מדובר במסכת סבוכה של עסקות אזרחיות וצבאיות, שחובקת גם רכישות גומלין של בואינג בישראל, ולממשלת ישראל יש עניין מיוחד שרכישות אלה יימשכו, אמר השגריר.

"כשגריר בוושינגטון, אני מעוניין לקדם את היצוא הישראלי לארה"ב, אך אני מבין שדבר זה כרוך גם בהגדלת היצוא האמריקני לישראל", אמר איילון. "ישראל צריכה אפוא להעדיף רכישות בארה"ב. לכן אני מעדיף את בואינג על פני איירבוס".

לפני כמה שנים התלקחה תחרות עזה בין בואינג לאיירבוס על מכירת מטוסים לאל-על. למרות שהנהלת אל-על דאז העדיפה מטוסי איירבוס, נכנעה ממשלת ישראל ללחץ חזק של ארה"ב ואל-על רכשה בסופו של דבר מטוסי בואינג. סביר להניח שבבוא העת לביצוע עסקה חדשה, תלחץ שוב וושינגטון על ממשלת ישראל, אך זו כבר לא תהיה, ככל הנראה, בעלת השליטה באל-על.

מולאלי הסביר לאיילון ולרדי, כי בניגוד למטוס הדור הבא של איירבוס, A-380, שמתוכנן להטיס כ-500 נוסעים, במטוסים בסדרת 7E7 יהיו 268 מושבים בלבד, אך יתרונם יהיה בעלויות התפעול הנמוכות: עלות התפעול של שני מטוסי 7E7 תהיה שקולה לעלות התפעול של מטוס אחד מדגם A-380, לדברי מולאלי.

איילון קרא למולאלי להגביר את הישענות בואינג על תשומות טכנולוגיות של חברות ישראליות (אחת ממערכות הזנב של מטוסי בואינג 777 מיוצרת בתע"א) ומולאלי השיב שיבדוק זאת בחיוב. הוא נענה להזמנת איילון לבקר בישראל.

בביקור בעל אופי כלכלי בחוף המערבי של ארה"ב, נפגש אתמול איילון גם עם נשיא אוניברסיטת סטנפורד, ג'ון הנסי, והעלה לפניו יוזמה להעביר לישראל פרוייקטים למחקרים ישומיים של תאי גזע שאי אפשר לעורכם בארה"ב בגלל מגבלות פוליטיות וחוקיות. לדברי איילון, שמח הנסי לשמוע על אפשרת זו והבטיח לבדוק אותה. נדונו גם אפשרויות לשיתוף פעולה בין סטנפורד למוסדות מחקר ישראליים בתחומי נאנו-טכנולוגיה.

איילון ורדי נפגשו גם עם קבוצה של כ-50 אנשי היי-טק ישראליים בשיח שארגן דן מידן, היו"ר לשעבר של אפלייד מאטריאלס. איילון קרא לחברי הקבוצה, ובמיוחד אלה שהקימו חברות משלהם בסיליקון ולי, להקים מרכזי מו"פ בישראל ולא לתת לסיקור הטלוויזיוני על המצב הביטחוני בישראל להשפיע על שיקוליהם. מידן דיווח על הניסיון החיובי של אפלייד מאטריאלס מפעילותה בישראל.

השגריר והציר נפגשו גם עם קבוצה של יהודים וישראלים מעובדי מייקרוסופט וביקרו במה שמייקרוסופט מכנה סביבת העבודה העתידית.