צביקה בארינבוים גבר על יורוקום בהתמחרות לרכישת השליטה בסאטקום

וורלד גרופ תשלם 25.5 מיליון שקל תמורת מניות השליטה בחברה הבת של מנטרג'י, שנקלעה לכינוס נכסים

חברת ההשקעות וורלד גרופ הולדינגס, שבשליטת צביקה בארינבוים, זכתה בהליך ההתמחרות שקיים כונס הנכסים של חברת מנטרג'י, לרכישת 70% ממניות סאטקום מערכות. בתמורה למניות השליטה ומלוא הלוואת הבעלים שהעמידה מנטרג'י לסאטקום, תשלם וורלד גרופ 25.5 מיליון שקל (19 מיליון שקל בנטרול הלוואת הבעלים). מחיר הרכישה גבוה בכ-15% ממחיר השוק של סאטקום. השלמת העסקה כפופה לאישור ביהמ"ש המחוזי בת"א והממונה על ההגבלים.

לרכישת השליטה בסאטקום הוגשו בסה"כ 7 הצעות. בשלבי הסיום של ההתמחרות נותרו וורלד גרופ ושתי חברות הפועלות בתחומה של סאטקום, איי.פי פלנט מקבוצת יורוקום ומתחרה אמריקאית. מוורלד גרופ נמסר, כי בהמשך לרכישה מתכוונת החברה לפתח ולהרחיב את פעילותה של סאטקום, בין היתר, באמצעות רכישות חדשות בתחום פעילותה.

סאטקום (לשעבר ליטו אופסט זיו) רכשה ביוני 2002 את החברות גילת סאטקום וישראסט תקשורת בינלאומית, תמורת הקצאת מניות למנטרג'י, שהפכה לבעלת השליטה בחברה. החברה עוסקת במתן שירותי תקשורת, פנים ארצית ובינלאומית, במגוון רחב של תחומים, לרבות תקשורת נתונים, וידאו, קול ושירות גישה לשדרת האינטרנט.

את שנת 2003 סיימה סאטקום עם שיפור ניכר בתוצאותיה. הכנסות החברה גדלו בכ-30% ל-54.2 מיליון שקל, כתוצאה מעלייה במכירות שירותי תקשורת בחו"ל. הרווח הגולמי של סאטקום עמד על 28% מהמכירות, לעומת 19% ב-2002. הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-8.6 מיליון שקל, לעומת הפסד של 8.9 מיליון שקל ב-2002 . כיו"ר החברה משמש משה אברהם. כמנכ"ל נפתלי ברק. שכרם של השניים אשתקד עמד על 311 אלף שקל ו-617 אלף שקל בהתאמה.

הרוכשת, וורלד גרופ הולדינגס (לשעבר סופר אמאיל) נשלטת ע"י בארינבוים באמצעות חברת אס.פי. אל תוכנה. וורלד גרופ רכשה אשתקד את השליטה בחברת וורלד גרופ קונסלטינג, הפועלת בתחומים דומים לאלה של אס.פי.אל, ואף הוקמה על ידי אותם בעלי מניות. החברה מבצעת פרויקטים בתחום התוכנה באמצעות חברות בנות באוסטרליה ובארה"ב.

וורלד גרופ היא חברה נזילה מאוד שבסוף ספטמבר 2003 עמד הרכוש השוטף שלה, בעיקר מזומנים ומניות, על כ-47 מיליון שקל. מלבד רכישת השליטה בסאטקום, הודיעה החברה לאחרונה, כי חתמה על הסכם עקרונות עם חברת אורטל יציקות לחץ, לפיו תשקיע כ-10.5 מיליון שקל כנגד 51% ממניות החברה, שבשליטת קיבוץ נווה אור.

בנוסף תעניק אורטל לוורלד גרופ אופציה לרכישת מניות נוספות, בשיעור של 20%, תמורת 5 מיליון שקל. העסקה משקפת לאורטל שווי של 10 מיליון שקל לפני הכסף, בדומה להון העצמי החשבונאי של החברה ונמוך בכ-30% ממחיר השוק. המחיר מבטא, ככל הנראה, את קשיי החברה לקבל אשראי מבנקים. בסוף ספטמבר היה לאורטל גרעון של 28.5 מיליון שקל בהון החוזר. רואי החשבון ציינו, כי המשך פעילותה מותנה בקבלת אשראים מהבנקים. היקף האשראי של החברה עמד על 52 מיליון שקל.

אורטל נמצאת בשליטת קיבוץ נוה אור המחזיק 73.5% ממניותיה. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2003 עם מכירות של 81 מיליון שקל ורווח נקי של 1.2 מיליון שקל. בשנת 2002 כולה רשמה החברה הכנסות של 102 מיליון שקל והפסד כבד של 9.7 מיליון שקל.

אורטל עוסקת בייצור מסגסוגת אבץ ומגנזיום בשיטה של יציקות לחץ ומייצרת מגוון רחב של מוצרים לתעשיית הרכב, החשמל ואחרות. רובן המכריע של מכירות החברה מיועדות לייצוא, כשארצות היעד העיקריות הן גרמניה, ארה"ב, צרפת איטליה ואנגליה. החברה-הבת, אורטל יציקות מגנזיום עוסקת בייצור ושיווק מוצרים יצוקים ממגנזיום.

למרות המשבר הכלכלי, נמשכת מגמת ההתאוששות שהחלה בתוצאות החברה ב-2002 כתוצאה מתוכנית התייעלות אסטרטגית שבמסגרתה בוצעו שינויים פרסונליים בהנהלת החברה. במסגרת השינויים נקלטו מהנדסים שתורמים משמעותית לשיפור תהליכי הייצור והתכנון, ומערך השיווק שהוקם מחדש מפעיל שיטה שיווקית אגרסיבית.