האגודה ליחסי עבודה לממשלה: לקבוע כללי משחק חדשים בסכסוכי עבודה

צוות של האגודה, שבראשו חיים קמיניץ, גיבש נייר עמדה המציע, בין היתר, לעגן בהסכם קיבוצי או בחקיקה חובת גישור בסכסוכי עבודה

האגודה הישראלית לחקר יחסי עבודה מתנגדת להצעת החוק בנוגע ליישוב סכסוכי עבודה בשירות הציבורי. האגודה מציעה לממשלה, להסתדרות ולמעסיקים להגיע להסכמה על כללי משחק חדשים.

צוות של האגודה, שבראשו חיים קמיניץ, גיבש נייר עמדה המציע, בין היתר, לעגן בהסכם קיבוצי או בחקיקה חובת גישור בסכסוכי עבודה, שבמהלכו הצדדים ימנעו מצעדים ארגוניים. עוד נאמר בהצעת האגודה, כי בעת הכרזה על סכסוך עבודה בשירות הציבורי יופעל מנגנון גישור חובה.

בשירות המוגדר "חיוני" ייבחר מגשר או צוות מגשרים מתוך רשימה מוסכמת, שתיקבע על-ידי הצדדים למערכת יחסי העבודה. בשירות שאינו מוגדר חיוני יבוצע התהליך על-ידי שופט עליון בדימוס או שופט מבית הדין הארצי לעבודה.

האגודה מציעה, כי הצדדים למערכת יחסי העבודה במשק ינהלו מו"מ כדי לקבוע רף מינימלי של שירותים חיוניים, שיופעלו בעת שביתה. מדובר בשירותים כמו ביטחון ואבטחה, בריאות, הצלה, חשמל, מים, גז ודלק, תחבורה, מכס, מתקני מים ובזק.

בנוסף מציעה האגודה לעגן בהסכם קיבוצי את מודל ועדת החריגים ההסתדרותית, כדי לאפשר קיום שירותים חיוניים מינימליים בזמן שביתות. הוועדה צריכה להיות גוף נייטרלי ומקצועי, הכולל נציגות פריטטית של הממשלה המעסיקים וההסתדרות. תפקיד הוועדה לקבוע אילו שירותים ציבוריים חיוניים יש להפעיל ובאיזה היקף.