סיכום בין התמ"ת והאוצר: שוק בדיקות התקן ייפתח לתחרות תוך שנתיים-שלוש

לין: בינתיים לא נבטל את הבג"ץ * פתיר: פתיחת השוק לתחרות תהפוך את כל השוק לרמדיה

שוק בדיקות התקן בישראל ייפתח לתחרות בתוך שנתיים-שלוש. זאת, על-פי סיכום בין משרד התמ"ת ומשרד האוצר, ועל-פי חוות דעת הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום.

מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור, אישר את הידיעה. לדבריו, "השוק ייפתח לתחרות רק תוך שנתיים-שלוש בשל הצורך באכיפה יעילה, שתבטיח שהמעבדות הפרטיות יעשו עבודתן נאמנה, הצורך להסמיך מעבדות ולחברן במערכת המחשב לנתוני המכס ומכון התקנים".

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", שטרום קבע כי המשך המצב הקיים של בלעדיות מכון התקנים יצור מונופוליזציה של השוק, ולכן יהיה בלתי חוקי.

לכן, קבע, יש ליישם את מסקנות דו"ח ועדת דוייטש, שהמליצו על הקלות גדולות בבדיקות התקן, ובמקביל ליישם מערכת אכיפה יעילה שתחמיר מהותית את הענישה על עבירות תקן.

צעדים אלה, הוסיף שטרום, יינקטו כהכנה לפתיחת השוק לתחרות. הממונה גיבש את קביעתו בעקבות דרישת בג"ץ מהמדינה להשיב לשתי תביעות, של איגוד לשכות המסחר ושל מכון הבדיקה הפרטית איזוטופ, לפתוח את בדיקות העמידה בתקני ייבוא לתחרות.

הפתיחה המוחלטת של שוק בדיקות התקן לתחרות היא בניגוד להמלצת דו"ח דוייטש, שהוגש לממשלה ביולי 2002.

הוועדה המליצה לצמצם בבדיקות ולהקל בהן, וכן להגדיל את ייצוג היבואנים בועדות התקינה במכון, אך גם המליץ להשאיר את ביצוע הבדיקות בידי מכון התקנים.

זאת, לפי דויטש, בשל חוסר האפשרות של המדינה לממן מערכת אכיפה של מיליוני שקלים הדרושה לצורך שמירה על בטיחות ובריאות הציבור, ובשל צורך בגוף מדינתי לביצוע תחום רגולציה זה.

לדברי דינור, "דויטש מתנגד להוציא למעבדות פרטיות את התחום הרגולטיבי, אבל הממשלה לא יכולה לשמור על מונופול מכון התקנים, מאחר שאין לה סמכות לקבוע מונופול כזה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר בתגובה: "אני בהחלט מוכן ללוח זמנים מחייב, גם אם זה ייקח שנתיים-שלוש, כי אנחנו רוצים לעבוד בשיתוף פעולה עם מכון התקנים ולא נגדו, ומבינים את הצורך בזמן היערכות לתחרות".

עוד אמר לין, כי "גם בשלב הביניים ידרשו היבואנים הגדלת ייצוגם בוועדות התקינה במכון, בינתיים גם לא נבטל את הבג"ץ, אלא כשנראה התחייבות בכתב של המדינה, גם ללוח הזמנים למימוש, אחרת לא יהיה בזה כל טעם".

מנכ"ל מכון התקנים, זיוה פתיר, אמרה, כי אימוץ הדו"ח יצמצם את הכנסות המכון מבדיקות עמידה בתקן בכ-50%, אך בשל התועלת לציבור היא תומכת בו.

עם זאת אמרה: "אני מתנגדת נחרצות לפתיחת שוק רגולטיבי זה לתחרות, דבר שאינו אפשרי בכשלי השוק הקיימים, ויגרום לכך שכל השוק יהפוך לרמדיה".