הממשלה טירפדה יוזמת האופוזיציה להעמיס שכר מנהלי הסיעות על תקציב מימון המפלגות

מפלגות האופוזיציה, ובראשן העבודה, הן המעונינות העיקריות בתוספת התקציבית, נוכח חובותיהן הכבדים

יוזמה של מפלגות האופוזיציה להעביר היום (ד`) במחטף הצעת חוק שמטרתה להעמיס את שכר מנהלי הסיעות בכנסת על חשבון תקציב מימון המפלגות - נתקלה במכשולים בלתי צפויים, ונתקעה בוועדת הכספים לאחר שטורפדה על ידי הממשלה. הכוונה היתה לאשר את הצעת החוק בוועדה ובמליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית, לפני פגרת הפסח שמתחילה מחר (ה`).

תגובה חריפה של שר האוצר, בנימין נתניהו, ומכתב התנגדות תקיף של ראש אגף התקציבים, אורי יוגב, אילצו את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון (ליכוד), לדחות מהבוקר דיון על החוק שנוסף לסדר היום בלחץ המפלגות רק אמש בשעה מאוחרת.

הירשזון הזמין חוות דעת מהיועצת המשפטית של הוועדה על התנגדות האוצר לחקיקה, שגורסת כי באם בחוק לא כתוב סכום כסף, אזי החוק הינו תקציבי ואינו יכול לעבור.

בפועל מקבלות הסיעות על חשבון מימון המפלגות תקציב חודשי מיוחד המשמש לתשלום שכר עובדי הסיעות בכנסת, בשיעור ההקצבה החודשית עבור כל ח"כ (היום כ-56 אלף שקל לחודש). אולם, לפי הצעת החוק מתברר, כי למימון החודשי הזה לא תהיה תיקרה, והוא ייקבע על-ידי ועדת הכנסת. זאת, בניגוד לאמור בחוק הקובע במפורש, כי את גובה יחידת המימון תקבע ועדה ציבורית חיצונית, בראשות שופט עליון בדימוס.

נתניהו הגיב הבוקר על יוזמת החקיקה החפוזה באומרו, כי היא מעלה חשש כבד לפיו יש ניסיון להגדיל את התקציב למימון מפלגות על חשבון הקופה הציבורית, מעשה שבתקופה זו הוא בבחינת חוסר אחריות ציבורית. "במקום שהכנסת תשמש דוגמה לחיסכון והתייעלות, העם רואה כיצד נבחריו מגדילים את התקציבים למטרות פוליטיות במנותק מהמצב במשק", אמר נתניהו.

יוגב ביקש לעכב את החקיקה, על סמך החוק האוסר חקיקה תקציבית בעלות של יותר מ-5 מיליון שקל. יוגב מציין, כי לפי נוסח החוק אין מניעה שעלות הסכום תהיה גבוהה מ-5 מיליון שקל. יוגב טוען, כי לא ברור על מה מסתמך האומדן בדברי ההסבר, הקובע כי עלות הצעת החוק היא 4 מיליון שקל.

מפלגות האופוזיציה, ובראשן העבודה, הן המעונינות העיקריות בתוספת התקציבית, נוכח חובותיהן הכבדים. האופוזיציה בונה על תמיכת המפד"ל והאיחוד הלאומי, שאף הן שקועות בחובות.

לדברי הירשזון, הצעת החוק שוכבת בוועדה חצי שנה, וגם אם העלה אותה על סדר היום - הוא אינו מתחייב להצביע עליה. "אני לא עושה מחטפים", אמר הירשזון. לאחר מכן ביקש הירשזון את חוות הדעת מהיועצת המשפטית, ונעל את הישיבה.