HSBC מעלה את דירוג ההשקעה בישראל ל"נייטרלי"

מעריכים, כי באם שרון יתפטר בשל פרשיות השחיתות סביבו, ימונה נתניהו לרה"מ במקומו; "אנו לא חושבים שהשוק ימצא זאת קשה לעיכול"

כלכלני ענק הבנקאות העולמי HSBC, העלו היום את דירוג ההשקעה בישראל ל"ניטראלי", וזאת בשל האירועים האחרונים באזור. מנגד, הורידו הכלכלנים את דירוג האשראי של טורקיה, ונמקו את השינוי בדירוגים של שתי המדינות, בהאטה בכלכלות האירופאיות, להן חשופה יותר טורקיה וכן בהאטה בכלכלה המקומית הטורקית, לעומת הכלכלה הישראלית המתעוררת.

האנליסטים ג`ון לומקס ווויל מנואל מעריכים, כי הכלכלה הישראלית נמצאת בתהליכי הבראה, שמתבססים על יצוא, גידול בצריכה, הפחתה במסים וכן פוטנציאל להתאוששות בנדל"ן.

להערכת הכלכלנים, הכלים המועדפים להגדיל את משקל הכלכלה הישראלית בתיק ההשקעות, הן מניות בנק הפועלים , אי.די.בי פיתוח , שופרסל והריבוע הכחול . המניות של החברות היצואניות המועדפות הן כימיקלים לישראל ואלביט מערכות .

להערכת כלכלני HSBC, הסיכון הפוליטי הבולט במדינת ישראל הוא התפטרותו של ראש הממשלה אריאל שרון, וזאת בשל "הסקנדלים של השחיתויות שמקיפים אותו, שיכולים להכריח אותו לפרוש במשך השנה". הכלכלנים מעריכים, כי אם זה אכן יקרה, יהיה זה בלתי סביר, לבצע בחירות כלליות במדינה, והתסריט הסביר ביותר הוא שבנימין נתניהו יתפוס את מקומו של שרון. לגבי תסריט זה מעריכים ב-HSBC ש"אנו לא חושבים שהשוק ימצא זאת קשה לעיכול".

לגבי ריבית בנק ישראל מעריכים ב-HSBC, כי אין לריבית הרבה לאן לרדת מרמתה הנוכחית שעומדת על 4.3%. להערכת הכלכלנים, הריבית תרד עד 4%, רמה בה תישאר עד אמצע שנת 2005 ואז תתחיל לעלות.

בסקירה מקדישים כלכלני HSBC פרק נכבד לשוק הנדל"ן, שנמצא להערכתם בהחלמה וזאת תודות לריבית המשכנתאות הנמוכה ולעלייה בשכר הריאלי. הכלכלנים מתייחסים לעלייה של 15% בהיקף עיסקאות הנדל"ן, שנעשו בינואר ובפברואר השנה, וזאת יחסית לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן מתייחסים הכלכלנים לעלייה של 12% בהכנסות ממיסים בענף בחודש פברואר. להערכתם, האווירה של הריבית הנמוכה במשק, תעזור לענף הנדל"ן להמשיך ולהתאושש.