הקיבוץ המתחדש: אושרו מסקנות הדו"ח המאפשר רישום בתי החברים בטאבו

החברים יוכלו להוריש את ביתם או למוכרו * לא ידוע מה סכום ההיוון שיתבקשו לשלם עבור המגרש

הממשלה אישרה היום (א') את מסקנות הדו"ח להגדרת הקיבוץ, בראשות פרופ' אליעזר בן-רפאל.

הדו"ח מאפשר קיומו של קיבוץ מסוג חדש - הקיבוץ המתחדש - המתאפיין בחלוקת תקציבים בהתאם לתרומה, לתפקיד ולוותק; אפשרות לרישום דיור בטאבו, שמשמעו שכל חבר קיבוץ יוכל להוון את הקרקע עליה שוכן ביתו. במקרה של חבר חדש, הוא יוכל לרכוש קרקע מהוונת. בפני החברים אף תיפתח האפשרות להוריש את ביתם או למוכרו.

השליטה באמצעי הייצור בקיבוץ המתחדש תישאר משותפת, והיא תכלול מים ומכסות ייצור. כל חבר קיבוץ ישלם מס קהילה, ממנו ניתן יהיה לקיים את מוסדות הקיבוץ, חינוך ועוד.

לצד הקיבוץ המתחדש ימשיכו חלק מהקיבוצים להתקיים באופן המסורתי. אלה יתאפיינו בהמשך שיתוף הבעלות על הקניין, הייצור והחינוך. על-פי הערכת גורמי התיישבות, חלק קטן מהקיבוצים יהפכו עם הזמן ליישובים קהילתיים. קיבוץ הראשון לביצוע מהלך כזה הוא משמר דוד. לפני מספר חודשים אישרה הממשלה גם הפיכת קיבוץ האון ליישוב קהילתי.

התנועה הקיבוצית כולל 257 קיבוצים. 130 מהם אימצו את מודל "רשת הביטחון", שעיקרה שכר דיפרנציאלי לחברים, כאשר כל חבר מתבקש להפריש מס קהילה חודשי כדי לקיים את המוסדות. כן מאשר המודל סיוע לחברים בעלי צרכים מיוחדים, ביניהם קשישים או חולים.

90 קיבוצים מתנהלים על-פי המודל השיתופי, ו-37 מתנהלים על-פי מודל המשלב מאפיינים שיתופיים, עם אלמנטים של תגמול חברים על עבודה ומאמץ.

לדברי מזכיר התנועה הקיבוצית, גברי בר-גיל, מדובר בהחלטה היסטורית, שתאפשר לכל קיבוץ לבחור את מידת השיתופיות הנהוגה בו, כולל האפשרות לשייך את הדירות לחברים ולהבטיח את הפנסיה שלהם לעתיד.

בתנועה הקיבוצית מאמינים, שהשינוי המבני של הקיבוץ יאפשר קליטה של בנים רבים, ואף של חברים חדשים שיחזרו לקיבוצים לאחר שהוסדר נושא הבעלות על בית המגורים. להערכת בר-גיל, התנועה הקיבוצית זקוקה כיום ל-20 אלף חברים חדשים שיאפשרו קיום סביר של התנועה הקיבוצית.

ההחלטה זכתה לתמיכת רוב שרי הממשלה, שכינו אותה החלטה היסטורית, שתבטיח את המשך קיומה של התנועה הקיבוצית.

טרם ידוע מה יהיה סכום ההיוון שיתבקשו חברי הקיבוץ לשלם בעבור המגרש עליו יוקם ביתם. החלטה משותפת למינהל המושבים והקיבוצים קבעה, שחברי מושב וחברי קיבוץ יתבקשו לשלם היוון של 3.75% עבור חלקת המגורים. ההחלטה אושרה על-ידי מועצת מקרקעי ישראל, אך טרם נחתמה על-ידי שר האוצר, בנימין נתניהו. נגד ההחלטה הוגש בג"ץ של פורום 15 הערים הגדולות.