מרכז השלטון המקומי: פסק הדין המחייב גביית היטל השבחה בכסף בלבד יעכב ביצוע פרויקטים גדולים

על-פי פסק הדין, מעתה ואילך יש לגבות בכסף את היטל ההשבחה מהקבלן, ולפתוח את עבודות הפיתוח הסביבתי למכרזים. הליכי מכרז כאלה, כולל ההליכים המשפטיים שעשויים להתפתח בעקבות הזכייה, עשויים להימשך בין שנתיים לשלוש ועד אז יעוכבו פרויקטים גדולים

"פסק דין בג"ץ, לפיו יש לגבות בכסף בלבד את היטל ההשבחה עלול לעכב פרויקטים גדולים בעיריות רבות, לשנתיים עד שלוש". כך אמר היום (א') ל"גלובס" סמנכ"ל לכלכלה במרכז השלטון המקומי, רון חן.

לדברי חן, בג"ץ פסל שלא בצדק את ההליך שבו נוהגות הרשויות להמיר את היטל ההשבחה בעבודות פיתוח סביבתיות, הנדרשות באזורי הפיתוח. "יש טוב ויש רע בפסק הדין", אמר חן. "הטוב הוא, כי הוא מונע מתן טובות הנאה אסורות לקבלנים, אך הרע הוא, כי פסק הדין עלול למנוע פיתוח".

על-פי פסק הדין, מעתה ואילך יש לגבות בכסף את היטל ההשבחה מהקבלן, ולפתוח את עבודות הפיתוח הסביבתי למכרזים. הליכי מכרז כאלה, כולל ההליכים המשפטיים שעשויים להתפתח בעקבות הזכייה, עשויים להימשך בין שנתיים לשלוש ועד אז יעוכבו פרויקטים גדולים.

עו"ד יהודה רוה, אשר יצג את רסקו, המבצעת את העבודות במתחם ימק"א שבירושלים, אמר היום (א'), כי על-פי האינפורמציה שבידיו מדובר בפרויקטים שהיקפם עשרות מיליוני דולרים.

לדברי רוה, פסק הדין עשוי לעורר בעיות משפטיות המתייחסות לפרויקטים כאלה בארץ, מאחר שאין בו הוראות מעבר, וכתוצאה מכך עשויים להתפתח הליכים משפטיים על מנת לברר האם פסק בג"ץ בעניין זה ניתן ליישום במקרים הספציפיים האמורים.