יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל: אני מניח שצים תונפק בבורסה ב-2005

"חברה עם אפיונים של צים, עם פעילות שיט בינלאומית, צריכה להיות מונפקת בחו"ל, אבל אני חוזר ואומר - זה לא יהיה השנה"

מכפיל רווח של 5 על בסיס הדו"חות ב-2003. זה המחיר ששילמה החברה לישראל , שבשליטת האחים עופר, על חברת הספנות צים בעסקה שהושלמה בחודש פברואר. החברה לישראל, כזכור, רכשה את אחזקות המדינה בצים (48.9%) תמורת 504 מיליון שקל, בעסקה ששיקפה לחברת הספנות שווי של 1.04 מיליארד שקל.

לראשונה בתולדותיה, פרסמה היום צים את דו"חותיה הכספיים המלאים לציבור. הדו"חות פורסמו במסגרת הדו"חות השנתיים של החברה לישראל שבשליטת האחים עופר, שמחזיקה כיום ב-97.5% בחברה (היתרה מוחזקת בעיקר בידי משקיעים אמריקנים פרטיים שקיבלו את המניות תמורת תרומתן לישראל בשנות ה-50 וה-60).

בשנת 2003 רשמה צים קפיצה חדה בפעילותה העסקית. ההכנסות זינקו בכ-22% והסתכמו בכ-8.9 מיליארד שקל. מהדו"חות עולה, כי עיקר פעילותה של החברה נעשית בקווי השיט במזרח הרחוק ובאוסטרליה, שהכניסו לה 4.8 מיליארד שקל (לעומת 3.5 מיליארד שקל בלבד ב-2002). קווי השיט לאירופה ומדינות אגן הים התיכון הכניסו לצים 1.9 מיליארד שקל (לעומת 1.7 מיליארד שקל ב-2002) וקווי השיט לאמריקה הכניסו 1.4 מיליארד שקל (לעומת 1.26 מיליארד שקל ב-2002).

יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל, אמר היום ל"גלובס", כי הגידול בהכנסות צים נובע משני גורמים עיקריים: התחזקות האירו מול הדולר, שתרמה להכנסות החברה, וכן מגמה כלל עולמית של עלייה חדה במחירי ההובלה הימית, מגמה שהחלה בעיקר במחצית השנייה של 2003 ונמשכת עד עתה.

למרות הגידול החד בהכנסות, רושמת צים עלייה חדה בהוצאות התפעוליות ועלות השירותים שלה ל-7.78 מיליארד שקל, לעומת 6.45 מיליארד שקל ב-2002. למרות זאת, החברה רושמת זינוק חד ברווח הגולמי - 791.6 מיליון שקל לעומת 474.8 מיליון שקל ב-2002, וברווח התפעולי - 433.7 מיליון שקל לעומת 124.6 מיליון שקל ב-2002.

גולת הכותרת היא מעבר החברה לרווח נקי של 204 מיליון שקל, לאחר הפסד של 40.3 מיליון שקל ב-2002, ורווח של 55.3 מיליון שקל ב-2001, וכן תזרים שוטף של 646.4 מיליון שקל, לעומת 296.8 מיליון שקל ב-2002 ושל 472.8 מיליון שקל ב-2001.

רוזן כנראה מבין שפרסום הרווחים הגבוהים של צים יחזיר את הביקורת שנשמעה על העסקה של החברה לישראל עם המדינה, לפיה נרכשה חברת הספנות הלאומית "בנזיד עדשים". לכן הוא מיהר להדגיש, שכמו שמחירי ההובלה הימית עלו, במקביל סובלת צים מעלייה חדה בעלויות שלה. "אתה עושה מחזור של 2.4 מיליארד דולר ונשאר ברווח של 50 מיליון דולר ברמות כאלה של סיכון. מדובר בסך הכל בשולי רווח של 2% בלבד. רק ב-2002 הפסדנו כסף והשנה הרווחנו - זה מראה כמה תנודתי ומחזורי השוק שבו אנחנו פועלים".

ניתוח ההכנסות של צים מגלה, כי עיקר ההוצאות, 3.87 מיליארד שקל (לעומת 3.26 מיליארד שקל), הן בגין טיפול במטענים. הוצאות הדלקים והשמנים עלו אשתקד מ-632.9 ל-881.7 מיליון שקל, ודמי החכירה קפצו מ-747.5 מיליון שקל לכ-1.03 מיליארד שקל.

לדברי רוזן, ב-2004 צפויה צים לרשום גידול משמעותי נוסף בעלויות החכירה של אוניותיה. החברה מפעילה כיום 87 אוניות, מהן 22 בבעלותה ו-65 בחכירה. "אנחנו רואים שהשנה דמי החכירה מאוד גבוהים".

- אתם לא חוכרים את האוניות בחוזים ארוכי טווח?

"החוזים הם ארוכי טווח, אבל כל שנה נפתחים חוזים של 15 אוניות לפחות, ואז המחירים מתעדכנים על פי מחיר השוק. אורך החיים של כל חוזה הוא 2-4 שנים בלבד. בשנה הקרובה צריכים להיפתח עוד 15-20 חוזים".

- בכמה יעלו דמי החכירה בחוזים שיפתחו?

"מדובר בגידול חד מאוד, של עד 100%".

- לפי מה שאתה אומר, בלתי אפשרי לנהל את העסק כך.

"זה באמת מאוד קשה. אבל במקביל לעלייה במחירי החכירה ישנה מגמה של עלייה במחירי ההובלה. מחירי השינוע הימי נובעים משלושה גורמים: ביקוש והיצע, דמי החכירה ומחירי האנרגיה. שלושת הגורמים הללו רשמו עלייה משמעותית מהמחצית השנייה של 2003. אין ספק שמדובר בתנודתיות חדה מאוד, ולכן אני אומר שהרווח שלנו ב-2003 אינו מייצג".

- אם כך, אז מהי רמת הרווח המייצגת של צים?

"בעשור האחרון הרווח השנתי הממוצע של צים היה 5.2 מיליון דולר".

- לפי מה שאתה אומר, צים היא חברה שממש לא כדאי להשקיע בה.

"לא, אני לא אומר שלא כדאי להשקיע בצים. אני אומר שצים היא חברה שיש בה מחזוריות ותנודתיות גבוהים מאוד. האמנו שאנחנו חברה עם ניסיון רב בספנות, ולכן נוכל לנהל אותה לפי מדיניות נכונה של חכירה ורכישה, כדי לנצל את המחזוריות לטובתנו.

"במבנה הבעלות של צים עד כה אי אפשר היה לעשות את זה. היא לא יכלה לקבל החלטות על השקעות חדשות שיתבססו על הזרמת הון על ידי בעלי המניות וכל מיני פעילויות. נכון שמדובר בחברה עם סיכון גדול שאם מחזור של 2.4 מיליארד דולר היא הרוויחה 2% מהמחזור".

- מה טומן האופק לחברה?

"החברה תגייס הון ותפתח קווים חדשים, כדי שכשיחזור השפל, היא תוכל לנצל אותו לרכישת אוניות נוספות".

- מתי היא תגיע לבורסה?

"בשנה הקרובה אני מסופק, אבל ב-2005 אני מניח שהחברה תוכל להיות מונפקת בבורסה. אני מניח, שחברה עם אפיונים של צים, עם פעילות שיט בינלאומית, צריכה להיות מונפקת בחו"ל, אבל אני חוזר ואומר - זה לא יהיה השנה".

- ומה עם גיוס מהשוק המוסדי?

"גם הנושא הזה נבחן. אנחנו עוד לומדים את החברה ואת הצרכים והמקורות שלה. אני מניח שיעברו כמה חודשים לפני שנגיע מסקנה לאן אנחנו רוצים ללכת, ואני מניח שאז נפעל קודם כל לגיוס כסף בהנפקת אג"ח לשוק המוסדי, ורק לאחר מכן נדבר על הצעד הבא - הנפקה".