הכנ"ר: יש להחיל את הדין הקליפורני במחלוקת בין נאמן תבל לאחים וורנר

לדבריו, יש להעדיף את עקרון ההסתמכות על חוזה הקובע את ברירת הדין, גם בהליכי חדלות פירעון

כונס הנכסים הרשמי, שלמה שחר, סבור שיש להחיל את חוקי קליפורניה במחלוקת שבין הנאמן לביצוע הסדר הנושים של תבל, רו"ח צבי יוכמן, לבין חברת האחים וורנר.

כונס הנכסים הרשמי סבור, כי יש לתת משנה תוקף לעיקרון ההסתמכות על סעיף ברירת הדין בחוזה בינלאומי - גם בהליכי חדלות פירעון. לדעתו, סעיפי ברירת הדין הם תנאי הכרחי וחיוני ליציבותה של כל עסקה בינלאומית וקיים חשש, כי אם לא יכירו בהם בהליכי חדלות פירעון, תרתענה חברות זרות מלהתקשר עם חברות ישראליות.

התיחסותו של הכונס ניתנה באמצעות עו"ד כלנית הרמלין-וגר, נמסרה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

וורנר ערערה על החלטת הנאמן, שניתנה לפני כשנה, הדוחה בחלקה את הוכחת החוב שלה. וורנר מבקשת מבית המשפט לבטל את החלטת הנאמן לאשר לה חוב כולל של כ-17.3 מיליון דולר.

לב ליבה של הוכחת החוב של וורנר עניינו בסכום של 14.5 מיליון דולר שהם דמי הרשיון אותם תובעת וורנר. הנאמן טוען, כי לוורנר לא מגיע סכום זה, מאחר שהיא דרשה לבטל את ההסכם ואת זכויות השידור וכן דרשה השבה מיידית של כל החומרים הפיזיים.

בעמדתו של הכנ"ר נאמר, כי הסוגיה העיקרית העומדת במחלוקת היא מהו הדין החל על החוזה עם וורנר. האם זהו הדין הישראלי או הדין הקליפורני?

וורנר טוענת, כי יש להחיל על החוזה את הדין הקליפורני, לאור סעיף ברירת הדין בחוזה בין הצדדים, הקובע שהדין הקליפורני הוא הדין שחל על החוזה. לעומת זאת סבור יוכמן, כי יש להחיל את הדין הישראלי על החוזה, לאור עיקרון השוויון של הנושים.

הכנ"ר הודיע לבית המשפט שהוא סבור, כי במקרה הנדון יש להחיל את הדין האמריקני. זאת, מאחר שיש לתת משנה תוקף לעיקרון ההסתמכות על סעיפי ברירת הדין בחוזים בינלאומיים - גם בהליכי חדלות פירעון.

לדעתו של הכנ"ר, סעיף ברירת הדין אינו מרע את מצבם של הנושים האחרים, אלא קובע הוראה מהו הדין החל על חוזה, על מנת לקצוב את החוב של הנושה. לדבריו, לא ניתן לצאת מכלל הנחה גורפת, שדין זר מרע את מצבם של הנושים, במיוחד כאשר מדובר בדין זר כגון הדין האמריקני. (תיק פש"ר 02/1361).