הפסד של 147 מיליון שקל לגבור ספורט; גיל ואלדר לקחו 100 אלף שקל בחודש כ"א

לחברה גרעון של 213 מיליון שקל בהון, שיקטן ביותר מחצי בעקבות הסדר החובות של הקבוצה * בוצעה הפחתה נוספת בהכשרת הישוב * שיפור ברווחי גבור אלפא

תנו למספרים לדבר. חברת גבור ספורט של איתן אלדר ורועי גיל, סיימה את שנת 2003 בהפסד כבד של 146.7 מיליון שקל לאחר הפסד של 187 מיליון שקל ב-2002.

בשלוש השנים האחרונות שרף צמד הפיננסיירים הצעירים סכום בלתי נתפס של 365 מיליון שקל, הפסדים שהעבירו את החברה לגרעון של 213 מיליון שקל בהון העצמי. ברם, שכרם של השניים כמעט שלא נפגע ועלותו עמדה אשתקד על כ-100 אלף שקל בחודש כ"א.
במשך השנה החולפת ניהלו גיל ואלדר מגעים ממושכים עם הבנקים להסדר חובות, לאחר שהגיעו לסף פשיטת רגל בעקבות השקעות כושלות וחובות של כ-750 מיליון שקל לבנקים ולבעלי האג"ח.

ההסדר אושר בנובמבר 2003 ועד סוף הרבעון הראשון של השנה נחתמו הסכמים מחייבים בין חברות הקבוצה לבין הבנקים המלווים - לאומי, הפועלים, הבנק לפיתוח התעשיה ובנק המזרחי בעלי האג"ח ומשקיעים שיזרימו הון חדש לחברה.

בתחילת מארס השנה הושלם ההסדר שבעקבות יישומו חל גידול של כ-128 מיליון שקל בהון העצמי של גבור ספורט, מתוכו כ-87 מיליון שקל הכנסות בגין מחילת חובות וסך של כ-41 מיליון שקל מהמרת התחייבויות להון החברה. הגידול האמור בהון ייכלל בדוחות לרבעון הראשון של 2004.

להסדר החובות חסר התקדים שהשיגו גיל ואלדר, נילוו פעולות התייעלות שיחסכו לקבוצה כ-2 מיליון שקל בשנה. בין היתר צומצמו שטחי המשרדים בבית גבור ספורט ברמת גן, לאחר שאלה נמכרו לעו"ד יורם יוסיפוף, צומצמה עלות העסקתם של בעלי השליטה, גיל ואלדר, בשיעור של כ-40% וכן סיימו את עבודתם מקצת עובדי הקבוצה ושכרם של היתר צומצם בכ-5%.

בצד כל אלה עדיין לא הצליחה גיבור ספורט להשיג פוליסת ביטוח דירקטורים ונושאי משרה לשנת 2003 והיא מדווחת כי תמשיך במאמציה להשיג כיסוי ביטוחי לפעילות השוטפת של השנה החולפת וכמובן גם לזו שהחלה.

גבור ספורט הציגה ברבעון הרביעי הפסד גדול של 50.8 מיליון שקל. מבין החברות המשתייכות לקבוצה תרמה אשתקד ירדן השקעות הפסד של 78.3 מיליון שקל, בעיקר עקב הפחתת שווי נוספת למניות הכשרת הישוב שבידיה.

ירדן החזיקה עד לאחרונה 24% ממניות הכשרת הישוב, הסיבה העיקרית לקריסתה של גבור ספורט. הללו נרכשו ע"י החברה בעלות של 281 מיליון שקל. בעקבות הנפילה בשווי הכשרה, רשמה ירדן בשנתיים האחרונות הפחתות ענק - 130 מיליון שקל ב-2002 ועוד 53 מיליון שקל בשנה החולפת.

ברבעון הרביעי הפחיתה ירדן 11.7 מיליון שקל מיתרת השקעתה, בעקבות הערכת שווי שהוזמנה על רקע עיסקה בה מכרה לאקסלנס מקצת מהמניות (כ-5%) תמורת 19.5 מיליון שקל.

המניות הופצו לצדדים שלישיים, ואקסלנס קיבלה אופציה להפיץ גם את יתרת האחזקות במהלך חצי שנה. הערכת השווי קובעת לאחזקות של החברה ערב המכירה שווי של כ-98 מיליון שקל, בדומה לשווי השוק.

תמורה נכבדה להפסד השנתי של גבור ספורט, היתה גם לפעילות הנדל"ן (28.6 מיליון שקל) ולהוצאות המימון (33.7 מיליון שקל).

נקודת אור בודדת מבין השקעות החברה מהווה האחזקה בחברת הטקסטיל גבור אלפא, שהציגה אשתקד רווח של 10.9 מיליון שקל, גידול של 35% . הכנסות החברה עלו בכ-20% ל-129 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי של יצרנית הגרביים עלה מ-20% לכ-25%.
רואי החשבון של גבור ספורט, סומך חייקין, מציינים כי הפסדי החברה והגרעון בהון העצמי ובהון החוזר, מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה כ"עסק חי".