בדיקה במינהל: האם ניתנה לסמי שמעון הבטחה שלטונית תקפה בעניין חידוש חוזי יכין-חקל

המינהל בודק האם ניתנה הבטחה כזו, שמשמעותה העלאת שווי החברה בעשרות מיליוני דולרים

בעל השליטה בחברת יכין-חקל, סמי שמעון, טוען, כי קיבל בשנות ה-90 התחייבות לפיה חוזי החכירה של מחצית מהאדמות החקלאיות של החברה, יוארכו בתנאיהם המקוריים.

לטענת שמעון, את ההבטחות קיבל מאריאל שרון, כאשר כיהן כשר השיכון, בשנת 1991 וממנכ"ל המינהל דאז, מיכאל ורדי, בשנת 1994. כך נודע ל"גלובס".

מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, פתח בבדיקת טענות אלו.

משמעות ההבטחה היא, שבחוזים המחודשים לא יהיה סעיף שינוי ייעוד הקרקע, ולכן שמורה ליכין-חקל זכות היזמות על קרקעותיה בהליכי שינוי ייעוד - דבר העומד בסתירה למדיניות המינהל ולעמדת הדרגים המקצועיים שנמסרה ליכין-חקל בעת שרכש אותה שמעון.

לאחרונה הגיע מועד חידוש חוזי החכירה של יכין-חקל, ועו"ד יעקב נאמן פנה מטעמה למינהל. הסדרת החוזים והסכמה על תנאיהם מעכבת את הנפקת יכין-חקל, משום שאם קיימת התחיבות כזו, שוויה של החברה גבוה בעשרות מיליוני דולרים מאשר בהעדרה (חברת מהדרין, לה טענה דומה, ממתינה לסיום הבירור לגבי יכין-חקל).

במסגרת הבדיקה ערך אפרתי בשבועות האחרונים סריקה של תיקי המינהל, משום שלאחרונה הציג בפניו נאמן מכתבים של ורדי לעו"ד דב ויסגלס, פרקליטו הקודם של שמעון, שלא היה ידוע עליהם במינהל.

ממכתבים אלו עולה, כי ניתנה הבטחה כזו בעניין תנאי חידוש החוזים. כמו כן ערך אפרתי שימוע בעל-פה למנהלי המינהל בעבר גדעון ויתקון (שהיה בתפקיד בעת רכישת יכין-חקל) ומיכאל ורדי.

במחלקה המשפטית של המינהל נבדקת השאלה, האם מדובר בהתחיבות שלטונית תקפה, או שיש לאחוז בהלכת ההשתחררות, משום שמדובר בהתחיבות שניתנה בחוסר סמכות.

(ראו כתבה ב"גלובס נדל"ן").