כלכלני לאומי: הייצוא התעשייתי יצמח ב-2004 ב-8%-9%

בינואר-פברואר השנה כבר צמח הייצוא התעשייתי ב-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והגיע לרמה הנמוכה רק ב-6% מהשיא שנרשם בסוף שנת 2000

"הייצוא התעשייתי ממשיך להיות הקטר העיקרי המוביל כיום את המשק. להערכתנו, הייצוא התעשייתי צפוי לצמוח ריאלית בשנת 2004 ב-8%-9%, לעומת צמיחה של 2.6% שנרשמה בשנת 2003". כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירה כלכלית חודשית.

הכלכלנים מציינים, כי בינואר-פברואר השנה כבר צמח הייצוא התעשייתי ב-12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והגיע לרמה הנמוכה רק ב-6% מהשיא שנרשם בסוף שנת 2000.

כלכלני לאומי מציינים במיוחד את ענף האלקטרוניקה, אשר רשם את הגידול החד ביותר מבין מגזרי הייצוא, וזאת בשל ההתאוששות העולמית בתחום בארה"ב - יעד הייצוא העיקרי של ענף האלקטרוניקה הישראלי. גם בענף הכימיקלים נמשכת מגמת הצמיחה, וכן בענפי התעשייה המסורתית, הכוללים בין היתר תשומות לבנייה, גומי ופלסטיק, מתכת, מזון, ריהוט ונייר.

לדברי הכלכלנים, "הגידול בייבוא לצריכה פרטית מתואם, בטווח הקצר, עם שיפור במצב המשק. לעומת זאת, הגידול הנוכחי בייבוא של מוצרים להשקעה, אם אכן יישמרו הרמות הגבוהות בחודשים הקרובים, צפוי לבוא לידי ביטוי חיובי במצב המשק בתחילת שנת 2005".

לגבי הריבית מעריכים בבנק לאומי, בניגוד להערכה הרווחת, כי לא צפויה עצירה בהורדתה. לדברי הכלכלנים, ניתוח ההודעה האחרונה של בנק ישראל בנושא הריבית אינו מצביע על עצירה הצפויה בהורדת הריבית ונראה, כי צפויה הורדה נוספת בכפוף להמשך היציבות בשווקים הפיננסיים, ולשמירה על סביבת אינפלציה מתונה.

דפנה צוקר וקרן צוריאל-הררי