כלכלני דיסקונט: המגמה החיובית בפעילות במשק בחודשים האחרונים אינה ניכרת עדיין בשוק העבודה

כלכלני הבנק צופים כי שער הדולר ימשיך לטפס לרמה של 4.65 שקל לדולר בסוף השנה

"המגמה החיובית שנרשמה בפעילות במשק בחודשים האחרונים אינה ניכרת עדיין בשוק העבודה. תוכנית הממשלה להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה צפויה להמשיך ולפעול לעלייה בשיעור האבטלה, לפחות בטווח הקצר, לאור העובדה כי המשק מתקשה לייצר מישרות חדשות, לכמות המצטרפים לכוח העבודה". כך מעריכים כלכלני בנק דיסקונט, בסקירה כלכלית שפרסמו היום (ד').

לאור הערכות אלו, צופים בבנק כי רמת האבטלה תישאר השנה גבוהה, ותעמוד על 11% בקירוב.

מהסקירה עולה כי המדדים והסטטיסטיקות השונים על מצב המשק מעידים על המשך המגמה החיובית ועל התעוררות במשק. עם זאת, ההערכה היא כי הם אינם צפויים להקרין בקרוב על שוק העבודה, והאבטלה הכבדה עלולה להימשך גם השנה.

כלכלני הבנק צופים כי שער הדולר ימשיך לטפס לרמה של 4.65 שקל לדולר בסוף השנה. בהתבסס על רמה זו של שקל-דולר, צופים בדיסקונט עלייה בקצב האינפלציה בהמשך השנה, שתבוא לידי ביטוי במדדים חיוביים וגבוהים יחסית בחודשים אפריל ומאי, 0.5% ו-0.4% בהתאמה. בחודש מארס, עם זאת, צפוי עדין מדד שלילי בשיעור של 0.1%, שישקף באופן חד פעמי את הורדת המע"מ והפחתת מיסי הקנייה. תחזית האינפלציה ל-2004 עומדת כעת על 1.8%. התחזית ל-12 חודשים: 2.1%.

בבנק צופים כי הנגיד ישאיר את הריבית ברמתה הנוכחית למשך מספר חודשים, לאור המדדים הגבוהים יחסית הצפויים באפריל ובמאי ובשל הגידול המהיר באמצעי התשלום. הציפייה היא כי בהמשך השנה הנגיד יעלה את הריבית לרמה של 4.8%.