הקיבוץ הקפיטליסטי: 3 חברות בשליטת קיבוץ שמיר בדרך להנפיק בארץ ובחו"ל

הנפקתה של ספאנטק צפויה לצאת לפועל עוד החודש; שלא"ג תעשיות מתכוונת לגייס 50 מיליון שקל במהלך מאי; שמיר אופטיקה תנפיק בחו"ל

לחברות המשתייכות לתעשייה הקיבוצית צפוי להיות על פי ההערכות חלק נכבד בגל ההנפקות המתוכננות לצאת לפועל בחודשים הקרובים (ושסנונית ראשונה מתוכן, סולבר חצור, צלחה כבר את המבחן בהצלחה רבה).

מי שעשוי לנצל את הגאות בשווקים יותר מקיבוצים אחרים, הוא קיבוץ שמיר. לא פחות משלוש חברות הנמצאות בשליטת הקיבוץ מהגליל העליון, צפויות לעשות את דרכן בחודשים הקרובים לבורסות בארץ ובחו"ל.

שמיר אופטיקה, שלא"ג תעשיות והחברה הבת שלה, ספאנטק, הן כולן חברות תעשייה צומחות ורווחיות, המעסיקות כ-600 עובדים ומניבות בסה"כ הכנסות של יותר מחצי מיליארד שקל בשנה.

בקיבוץ שמיר, שבשנים האחרונות עבר הפרטה מלאה, חיים כיום כ-300 חברים. נראה שאחת הסיבות המרכזיות להצלחתו הכלכלית, היא החלטה על הפרדה בין מפעליו התעשייתיים למערכת הקהילתית של הקיבוץ, שהתקבלה עוד בתחילת שנות ה-90, והנהגה כלכלית איכותית, בראשות עוזי צור (לשעבר יו"ר ועד ההנהלה של המשביר המרכזי) הזוכה לאמון מצד הקהילה.

הנפקתה של ספאנטק צפויה לצאת לפועל עד סוף חודש אפריל. החברה, שבבעלות משותפת של שלא"ג וניסן תעשיות (יחזקאל ניסן), מבקשת לגייס 100 מיליון שקל במניות ובאג"ח (לפי שווי של 250 מיליון שקל לפני הכסף).

ספאנטק עוסקת בייצור, שיווק ומכירה, בעיקר ליצוא, של בדים לא ארוגים המיוצרים בטכנולוגיה של איחוי סיבים באמצעות הזרקת מים בלחץ גבוה. השימוש העיקרי במוצרי ספאנטק, המיוצרים באמצעות שלושה קווי ייצור בקיבוץ ובטבריה, הוא בתחום המטליות הלחות: לתינוקות, לקוסמטיקה ולשימושים ביתיים. הכנסות החברה, שעמדו אשתקד על 215 מיליון שקל, צמחו בשיעור של 175% בין השנים 2000 ל-2003.

הרווח התפעולי של ספאנטק עמד אשתקד על 34.3 מיליון שקל והיווה 16% מהמכירות לעומת רווח תפעולי של 21 מיליון שקל שהיווה 12% בלבד מהמכירות ב-2002. הרווח הנקי הוכפל ועמד אשתקד על 25.6 מיליון שקל. בשנים 2001 ו-2000 רשמה החברה הפסדים. הבאה בתור להנפיק תהיה, על פי התכנון בקיבוץ, חברת שלא"ג תעשיות, שבשליטת קיבוץ שמיר (75%) ושבה שותפים גם האחים נחום ואליעזר פלג, לשעבר בעלי חברת הטקסטיל מאקפל ואיש העסקים צביקה בירן (הללו נכנסו לחברה בשנת 2000 לפי שווי של 15 מיליון דולר).

שלא"ג, הפועלת אף היא בייצור בד לא ארוג באמצעות שלושה קווי ייצור הפועלים בטכנולוגיה שונה משל ספאנטק ונמצאים כולם במפעלה שבקיבוץ שמיר, מתכוונת לגייס במהלך חודש מאי 50 מיליון שקל לפי שווי של 200 מיליון שקל לפני הכסף.

תוצאותיה העסקיות של שלא"ג, המאחדת את חלקה היחסי בתוצאות ספאנטק (50%), מצביעות על הכנסות של 197 מיליון שקל ב-2003 ורווח נקי של 19.3 מיליון שקל, לעומת 167 מיליון שקל ו-13.3 מיליון שקל, בהתאמה, ב-2002.

לגולת הכותרת של מפעלות שמיר נחשבת כיום חברת שמיר אופטיקה. בקיבוץ מתכננים להנפיק את מניותיה של חברה זו, המעסיקה כ-400 עובדים בארץ ובחו"ל, בהמשך השנה באחת מבורסות חו"ל ולגייס כ-50 מיליון דולר לפי שווי של כ-200 מיליון דולר. הקיבוץ מחזיק 85% ממניות החברה והיתרה מוחזקת בידי קבוצת משקיעים בראשות פיבי בית השקעות (שנכנסה לחברה בשנת 99' לפי שווי של 25 מיליון דולר בלבד).

שמיר אופטיקה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של עדשות אופטיות מולטיפוקליות (רב מוקדיות). הכנסות החברה נובעות משני מקורות עיקריים: פעילות מו"פ עבור יצרני עדשות תמורת תשלום עבור הפיתוח ותמלוגים ממכירות, המתבצעת באמצעות מחלקת המו"פ של החברה שנחשבת לאחת מהטובות בעולם, ומכירת תבניות לעדשות ועדשות חצי גמורות למעבדות.

בשנים האחרונות הרחיבה שמיר אופטיקה את תחומי פעילותה, באמצעות רכישת חברות בתחומי הייצור והשיווק וכניסה למיזמי פיתוח בתחום. אשתקד רשמה החברה הכנסות של 280 מיליון שקל לעומת 223 מיליון שקל ב-2002 ורווח נקי של כ-35 מיליון שקל.

נזכיר כי בחודש דצמבר 2003 בוטלה, ברגע האחרון, עסקה שבה אמורה הייתה פיבי בית השקעות למכור את מניותיה בחברה לקבוצת שמרוק האמריקנית, לפי שווי של 100 מיליון דולר. זאת, לאחר שנראה היה כי העסקה כבר סגורה ופיבי, שבשליטת צדיק בינו, אשר מחזיקה כ-10% ממניות שמיר אופטיקה, אף טרחה לדווח על רווח ההון שינבע לה מהעסקה (35 מיליון שקל).