ביהמ"ש חייב את הרשות הפלשתינית לשלם פיצויים בסכום של 72 מיליון ש' לקרובים של נפגעי טרור

הפיצויים ישולמו לקרוביהם של רותי פלד (56) מהרצליה ונכדתה הפעוטה בת שנה ושלושה חודשים, סיני קינן, שנהרגו בפיגוע התאבדות במאי 2002 במרכז מסחרי בפתח תקווה

בית המשפט המחוזי בת"א חייב את הרשות הפלשתינית לשלם פיצויים בסכום של 72 מיליון שקל לקרוביהם של רותי פלד (56) מהרצליה ונכדתה הפעוטה בת שנה ושלושה חודשים סיני קינן שנהרגו בפיגוע התאבדות במאי 2002 במרכז המסחרי אם המושבות בפתח תקווה.

בנובמבר 2003 הוגשה תביעת הנזיקין בסכום של 230 מיליון שקל נגד הרשות הפלשתינית. התביעה הוגשה על ידי נתן פלד בעלה של רותי פלד, אוד משה פלד בנה של רותי פלד, לי לביא (פלד) וחן קינן (פלד) בנותיה של רותי פלד, ליאור קינן אביה של הפעוטה סיני קינן ורחל סימן-טוב אימה של רותי פלד.

התובעים ביקשו מבית המשפט לפסוק להם פיצויים בסכום של 130 מיליון שקל ובנוסף לחייב את הרשות הפלשתינית בפיצויים עונשיים של 100 מיליון שקל. בוצעה מסירה כדין של כתב התביעה אך לא הוגש כתב הגנה במועד ועל כן ביקשו התובעים מבית המשפט מתן פסק דין בהעדר הגנה.

השופט ד,ר עדי אזר ציין כי תצהירי העדות הראשית של התובעים מפרטים את סבלן העז, סבלן שאין למעלה ממנו של הרס משפחה תמימה על לא עוול בכפה, רצח כואב של חפים מפשע והרס חיים של הנותרים בחיים בצלקות נפשיות שאין להם מרפא.

לדברי השופט המקרה הנוכחי עוסק במעשה טרור שנעשה בכוונה פלילית ברמה הנפשעת והגבוהה ביותר. מטרת המעשה בכוונתו היתה להביא לרצח חפים מפשע ללא הבחנה מתוך כוונה לפגוע במספר מירבי של קורבנות.

השופט הדגיש כי הפסיקה בישראל אינה מכירה בסכומי פיצויים כה גבוהים וכי לפיצויים המבוקשים אין עדיין תקדים מבחינת גובה הסכומים. לדבריו, לא ניתן להחיל במשפט הישראלי אמות מידה מתחום המשפט האמריקאי (ביולי 2000 פסק בית משפט אמריקאי בוושינגטון פיצויים של 327 מיליון דולר לקרובים של קורבנות פיגוע שהיה בפברואר 96` באוטובוס קו 18 בירושלים).

סכום הפיצויים לדברי השופט צריך להביא בחשבון את הסבל הקשה ויוצא הדופן ואת פעילותיהם הזדוניות והרצחניות של הרשות הפלשתינית והמועצה הפלשתינית שלא הוכחשו על ידם, בהעדר הגנה, על פי קנה מידה המקובלים בישראל לחישוב פיצויים.

אזר הוסיף כי יש לפסוק סכום שמשקף מצד אחד את גובה הנזקים המקובלים למקרים של אובדן בן משפחה וכן מצד אחר לקבוע סכום עונשי שיהלום את חומרת המעשה. סכום העונשי הנפסק במקרה כה קשה גדול בהרבה מהסכום שהיה נפסק במקרה רגיל של תביעת נזיקין.

לדברי השופט למרות שהתובעים לא מסרו תחשיב מדוייק ניתן להעריך את גובה הפיצויים הרגילים ואין מקום להפלות בין התובעים מבחינת גובה הפיצויים היות ובין כל התובעים ובין הנרצחים יחסים של קירבה משפחתית ישירה מדרגה ראשונה. לדבריו חלק מהתובעים ביקשו סכומים גבוהים מהסכום שנפסק על ידו, אך אין לכך כל הצדקה. אשר על כן חייב השופט את הרשות הפלשתינית והמועצה הפלשתינית לשלם לכל אחד מהתובעים פיצויים של 12 מיליון שקל וכן לשלם להם הוצאות משפט של 2 מיליון שקל.

(ת.א. 2276/03)