מונה בורר בין האוצר לכרמל התפלה על חילוט כספי הערבות במכרז להקמת מתקן ההתפלה

הקונסורציום זכה במכרז להקמת מתקן התפלה בחיפה ב-400 מיליון שקל; ביקש הגדלת כמות המים

השופט בדימוס דן ביין מונה לבורר בוויכוח בין אגף החשב הכללי באוצר, לבין קונסורציום כרמל התפלה, בשאלה האם ייחלט האוצר את כספי הערבות שהופקדו במכרז להקמת מתקן ההתפלה בחיפה.

הפנייה לבורר באה לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה בשורה ארוכה של שאלות. באם הבוררות לא תעלה יפה, יובא הוויכוח לבית המשפט.

קונסורציום כרמל, בו שותפות ברן, איוניקס ודור, זכה לפני למעלה משנה במכרז שפרסם האוצר, להקמת אחד מתוך שלושה מתקני התפלה קטנים לייצור 30 מיליון מ"ק מים מותפלים כל אחד. עלות הקמת כל אחד מהמתקנים כ-400 מיליון שקל.

בנוסף לכרמל זכו במכרז גם קונסורציום יובלים, וקונסורציום ויה מאריס, שמתכנן להקים מתקן בחוף פלמחים. מחיר המים שנקבע במכרזים היה 54 סנט למ"ק, שנחשב לנמוך מאוד בהתחשב בכמות המים הקטנה המיוצרת.

גורמים במשק המים טענו, שהמחיר נמוך מדי, הוא אינו הגיוני, וכי לחברות צפויים הפסדים, שכן ידוע שככל שמתקן ההתפלה גדול יותר, כך יורדת עלות הפקת המים.

כמה חודשים לאחר הזכייה במכרז הודיעו שתי חברות מתוך שלוש, שלא יוכלו להקים את המתקן, באם משרד האוצר לא יעלה את כמות המים המופקת. החברות דרשו את הכפלת הכמות, כפי שהדבר נעשה בפרויקט אשקלון, בו זכתה חברת VID במכרז לייצור 50 מיליון מ"ק, והאוצר הודיע בסופו של דבר שיכפיל את הכמות.

כאשר נכנס החשב הכללי החדש, ד"ר ירון זליכה, לתפקידו לפני מספר חודשים, הוא הודיע, שהוא מסרב להעלות את כמות המים, וכי בכוונתו לחלט את כספי הערבות אם החברות לא יקימו את המתקן.

לדברי יו"ר קונסורצים כרמל, עמי יסודי, שאלות רבות נמצאות בבוררות ולא רק שאלת הכמות.