שטרית מבטיח: אקדם מכירת חשמל מיצרנים פרטיים לצרכנים פרטיים

אסוס: רכישת הגז הטבעי מהמצרים וההסכם בריטיש-גז-אחים עופר גורמים לחשש למונופול בענף

חובה לקדם את התחרות במשק החשמל, ולאפשר ליצרנים פרטיים למכור לצרכנים פרטיים. כך אמר אתמול (ב') השר במשרד האוצר, מאיר שטרית. לדבריו, המתכונת לפיה יצרן פרטי זוכה במכרז ומוכר לחברת החשמל אינה מהווה תחרות, והיתה התקדמות בכיוון הלא נכון.

הדברים נאמרו בכנס שקיימה הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, בו הוצגה החלטתה על הסדרי תשתית ליצרנים פרטיים קטנים, שמעוניינים למכור לצרכני קצה, החלטה שפורסמה לפני מספר שבועות.

שטרית הוסיף, כי "מה שנדרש לעשות עתה זה לקבוע מדיניות ברורה ושקופה לכניסת יצרנים פרטיים גדולים תוך הבטחה מסוימת לרכישת חשמל ע"י הרשת (חברת החשמל - ד"ח). יצרנים שיעמדו בתנאי הסף יוכלו לפעול במשק על בסיס הסדרים פרטניים שתקבע רשות החשמל. יש לתת תמריץ ליצרנים פרטיים למכור לאחר".

שטרית הוסיף, כי הוא מתכוון לפעול במלוא המרץ לקידום הכללים על-ידי משרד התשתיות, במסגרת תפקידו כאחראי על תחומי האנרגיה והתשתיות במשרד האוצר.

יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, דוד אסוס, טען, כי האפשרות לקביעת כללי משחק ברורים ושקופים על בסיס מקצועי טמונה בריכוז כל הפעולות הרגולטיביות תחת רשות פיקוח אחת. "מקבלי ההחלטות צריכים להתוות מדיניות, והדרג המקצועי צריך להציג את הדרך להשגת יעדי המדיניות. ריבוי ופיזור סמכויות מהווים חסם עיקרי לקידום המשק", אמר.

באשר לחשיבות הגז הטבעי כמפתח עיקרי לייצור חשמל פרטי בתחנות גדולות הזהיר אסוס מפני היווצרות מונופול במשק הגז הטבעי. לדבריו, "פעילות חברת החשמל לסיכום עיסקה ישירות עם המצרים, כמו פעילות אחים עופר לסיכום עיסקה עם בריטיש גז (במסגרתה יהיו שותפים בהקמת תחנות כוח פרטיות מגז טבעי, ד"ח), כפי שפורסם בתקשורת, מהווים איתות לרצון ליצור כוח מונופוליסטי בתחום חשוב זה".

בהתייחסות לפעילות חברת החשמל בקידום הייצור הפרטי אמר אסוס, כי החברה צריכה לתת כתף ליישום השינויים במשק החשמל, ולא להערים קשיים. לדבריו, מתגובות יזמים עולה, כי חברת החשמל מערימה קשיים בפני יצרני חשמל פרטיים קטנים, אשר מבקשים לפעול במשק ולעשות שימוש בהחלטות הרשות לצורך מכירה לאחר.