ארגוני העצמאים מאיימים לעתור לבג"ץ בדרישה להחזר חובות ממשלתיים

ארגוני העצמאים הודיעו, כי הם דורשים החלת פנסיית החובה רק על 70% משכר המינימום במשק

הנהלת לשכת ארגוני העצמאים (לה"ב) שוקלת לעתור לבג"ץ, בדרישה מהאוצר לנמק מדוע אינו מחייב חברות ממשלתיות וחברות סמך, לפרוע את חובותיהן לעצמאים, שחלקם מגיעים בשל כך, על-פי הנטען, להתמוטטות.

יו"ר לה"ב, זאב וינר, אמר ל"גלובס": "הנימוק שנתן לנו החשב הכללי, ירון זליכה, לפיו חברות אלה מהוות ישויות נפרדות מבחינה חוקית, אינו מספק. לא ייתכן, שלמדינה לא תהיה חובה שילוחית כלפי חברות, ובראשן התעשייה הצבאית, המפגרת בתשלומים לספקים שנתיים".

להערכת וינר, חובות כלל החברות הממשלתיות וחברות הסמך לספקים, מסתכמים עד 2 מיליארד שקל. לדבריו, בעלי עסקים עצמאים נמנעים מלהגיש תביעות אישיות נגד חברות, מחשש להתמודדות מול חברות גדולות, ומחשש שעקב כך יופסקו התקשרויות קיימות עימם.

"אנחנו עומדים לקחת עלינו את המאבק למען העסקים העצמאים הבודדים. לא ייתכן, שהמדינה תתנער מחובות אלה, גם אם כדי שהאוצר יוכל לחייב חברות אלה בתשלומים, יש צורך בשינוי החוק", אמר.

ארגוני העצמאים הודיעו, כי הם דורשים החלת פנסיית החובה רק על 70% משכר המינימום במשק. וינר פנה לחברי ועדת הכספים בכנסת בבקשה, כי יתנגדו לכל הצעה לתשלום מעבר לתקרה זו. זאת, בטענה שהיא "תגרור פיטורי עובדים וגידול ניכר באבטלה".

וינר קרא לאמץ את הצעת החוק של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אברהם הירשזון. לפיה, המעביד יפריש עד 9.5% משכר העובדים לפנסייה, והעובדים יוכלו, עפ"י בחירתם, להפריש עד 3.5%.

לדבריו, "מעסיקים עצמאים אינם מסוגלים להגדיל את נטל העסקת עובדיהם כאשר המשק טרם נחלץ מהמיתון, ועסקים רבים קורסים. רק כאשר יחול שינוי מהותי במצב העסקים שיתבטא בצמיחה מעל 3% במשק, אפשר יהיה לדון בשינוי תקרות התשלום לפנסייה".

עוד טוען וינר, כי אם יכפו על המעסיקים להגדיל את ההפרשות לפנסייה, הם ייאלצו לפטר עובדים.