המינהל מתנגד לתוכנית פרי הר בירושלים - בגלל הבקשה לפיצוי חריג

מנהל מחוז ירושלים במינהל: אנו רואים בכך פגיעה באינטרס הציבורי

מנהל מחוז ירושלים של מינהל מקרקעי ישראל, עו"ד מיכה טילקין, פנה לוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה בירושלים וביקש להוריד מסדר היום של הוועדה את תוכנית הפשרת הקרקעות במתחם פרי הר במרכז ירושלים. זאת, בשל פניית משרד עורך הדין בירן, המייצג את בעלי הקרקע (הקיבוצים קרית ענבים ומעלה החמישה), להעלות את שיעורי הפיצוי בהפשרת קרקעות בירושלים ל-%60. לפי שעה לא ברור אם התנגדות המינהל להפשרת קרקעות מתחם פרי הר תביא לגניזת התוכנית.

משרד בירן פנה לראש העיר ירושלים אהוד אולמרט, והמליץ להעלות את ירושלים למעמד של אזור עדיפות לאומית א' או מעמד עדיף אחר. מעמד של אזור עדיפות לאומית א' מגדיל את שיעורי הפיצוי ל-%60.

מינהל מקרקעי ישראל הוא הבעלים של קרקעות מתחם פרי הר. שני הקיבוצים חוכרים את הקרקעות מהמינהל באמצעות אגודה לעיבוד חקלאי. על פי כללי הפיצוי הנהוגים כיום, יכולים שני הקיבוצים לקבל כפיצוי %13.5 משטח הקרקע המופשר לבנייה. אם תתקבל עמדת פרקליטות המדינה, יוכלו שני הקיבוצים לקבל פיצוי של %27 משטח הקרקע.

על פי הסדר הקרקעות החדש המוצע על ידי מינהל מקרקעי ישראל ומשרד האוצר, יוכלו שני הקיבוצים לקבל %20 משטח הקרקע המופשר לבנייה. אם יתממשו המלצות משרד בירן והתוכנית לא תיגנז, יוכלו שני הקיבוצים לקבל %60 משטח הקרקע המופשר לבנייה - והמינהל יקבל רק %40 משטח הקרקעות במתחם.

מתחם פרי הר משתרע על פני 460 דונם במרכז ירושלים. תוכנית הבנייה כוללת 1,200 דירות ועוד 40 אלף מ"ר למשרדים והיי-טק. התוכנית אושרה השבוע להפקדה בוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה בירושלים. הנוהל הרגיל של הליכי התיכנון מאפשר כעת למתנגדים לתוכנית הבנייה להגיש את ההתנגדויות לתוכנית. לאחר מכן אמורה הוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה לדון בהתנגדויות.

אחרי הדיונים בהתנגדויות אמורה הוועדה המחוזית לקבוע האם לאשר את התוכנית ככתבה, לערוך בה שינויים או לפסול אותה. כעת לא ברור אם הוועדה המחוזית תוריד את התוכנית מסדר היום, או תבקש מהמינהל להגיש התנגדות לתוכנית.

מינהל מקרקעי ישראל הודיע בעבר כי אינו מתנגד לתוכנית הבנייה. הבוקר (ה') הודיע טילקין כי המינהל שינה את דעתו. במכתב ששלח למתכנן מחוז ירושלים פסקואל ברויד, מבקש טילקין להוריד את התוכנית מסדר היום של הוועדה המחוזית לתיכנון ובנייה בירושלים.

"לפני כמה ימים" כותב טילקין, "הודענו כי אין לנו התנגדות שהוועדה המחוזית תדון בתוכנית. ההודעה האמורה היתה בהסתמך על כך שהמינהל הניח כי חלקו בתוכנית יהיה הגדול והמשמעותי ביותר. נוכח הפרסום בעיתון "גלובס", לפיו הטוענים לזכויות בקרקע פועלים להגדיל את זכויותיהם בתוכנית ל-%60, אנו רואים בכך פגיעה באינטרס הציבורי ומתנגדים לתוכנית. אשר על כן נודה לך אם התוכנית תוסר מסדר היום של הוועדה".

עורך הדין שרגא בירן סירב להגיב על הידיעה