יו"ר ועדת הכלכלה: משרד האוצר פועל בניגוד לעמדת הממשלה בנוגע לקידום תשתיות המים

נציב המים: פרויקטים מעוכבים או תקועים וביצוע תוכניות ההתפלה נמצא בפיגור של מספר שנים

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שלום שמחון (עבודה), מאשים את האוצר בניהול מדיניות עצמאית בתחום קידום תשתיות המים, בניגוד לעמדת הממשלה. שמחון אמר זאת אתמול (ג') בדיון שהתקיים בוועדה על ה"סחבת" שבהקמת מתקני התפלת מי ים והשבת קולחים.

יוזם הדיון, ח"כ אבשלום וילן (מרצ), ראש הלובי החקלאי, טען כי פקידי האוצר שמו את עצמם כשומרי הקופה, והם מעכבים פרויקטים להשבת קולחים, אלא אם במקומם יבוטלו פרויקטים של התפלת מי ים. "הביוב ימשיך לזהם את הים והנחלים יהיו בני ערובה של האוצר", אמר וילן.

בתום הדיון הודיע שמחון שבכוונתו להזמין את רה"מ שרון לישיבה נוספת בנושא, שתתקיים בעוד שבועיים, כדי להבהיר את עמדתו לגבי פיתוח תשתיות המים של ישראל.

נציב המים, שמעון טל, תאר תמונת מצב עגומה. לדבריו, פרויקטים רבים מעוכבים או תקועים וביצוע תוכניות ההתפלה נמצא בפיגור של מספר שנים. לטענתו, הממשלה החליטה להתפיל 315 מיליון קוב מי ים בשבעה מתקנים, אולם רק מתקן אחד יתחיל לפעול באשקלון בעוד שנה. המתקן יספק 100 מיליון קוב.

יו"ר מקורות, בוקי אורן, הוסיף כי מתעכבת גם הקמת מתקן ההתפלה באתר חברת החשמל באשדוד וסיכויי השלמתו הם פחות מ-10%. טל מסר, כי מתוך ארבע קבוצות שזכו במכרז התפלה, רק שתיים נותרו בתמונה והן אמורות להתפיל כל אחת 30 מיליון קוב בשנה.

המכרז למתקן ההתפלה באתר חברת החשמל בחדרה, שאמור לספק 100 מיליון קוב, יפורסם רק בעוד חודשיים, אמר.

על מצבם של הפרויקטים להשבת קולחים אמר טל, כי 20 מתקנים שהיו אמורים להיבנות מעוכבים בהעדר המימון הדרוש - 230 מיליון שקל.

לדברי אורן, אין כמו השקעה בתשתיות שיגדילו את היצע המים לקבלת תשואה לאומית גבוהה ביותר, בין השאר בשיפור מערכת היחסים עם הפלשתינים ומדינות ערב השכנות.

סיוון הכטר מאגף התקציבים אמרה בתגובה, כי האוצר מחויב להחלטת הממשלה ועל כן המכרז למתקן ההתפלה בחדרה נמצא בשלבי הכנתו הסופיים. עם זאת, באוצר מציינים, כי מספר יוזמות שעלו באחרונה ראויות לבחינה רצינית, אם באפשרותן להגדיל את היצע המים ולהוזיל את מחירם בהיקפים גדולים.