בנק אוף אינגלנד העלה שיעור הריבית ב-0.25% ל-4.25%

בהודעת הבנק נאמר: "רווחי החברות ומחירי מוצרי הצריכה עלו בשיעור חד; לחצים אינפלציונים עשויים להופיע"

הבנק אוף אינגלנד העלה היום את הריבית המוניטרית ב-0.25% והעמידה על 4.25%, הרמה הגבוהה ביותר בבריטניה מזה שנתיים וחצי.

זאת על מנת לרסן את קצב עליית האינפלציה, עם ההתאוששות בצמיחה במשק. הצעד מייקר עתה את עלויות האשראי בבריטניה בהשוואה לארה"ב ולגוש האירו. הבנק אוף אינגלנד החל בנובמבר להעלות את הריבית מהשפל של 48 שנה בו היתה מצוייה, ובכך היה לראשון מקרב ארבעת הבנקים המרכזיים המובילים בעולם שבחר לשנות את מגמת הריבית בכיוון מעלה. זאת מאז מיתון שידעו ארה"ב, גרמניה ויפאן ב-2001 וב-2002.

"ההתאוששות בכלכלה העולמית נותרה בעינה", נאמר היום בהודעת הבנק המרכזי הבריטי לאחר החלטתו". קצב גידול הרווחים של המיגזר העיסקי נמצא אף הוא בעלייה ומחירי הקומודיטיס עלו בשיעור חד אל מול שוליים קטנים ומצטמקים של עודף כושר ייצור, הלחצים האינפלציוניים צפויים לגבור".

נגיד הבנק המרכזי הבריטי, מרווין קינג, אמר במארס שהבנק יעלה ריבית "באופן הדרגתי". שיעור האבטלה בבריטניה, עומד על 4.8% - הרמה הנמוכה ביותר מקרב 7 המדינות המתועשות המובילות בעולם. הצרכנים בממלכה המאוחדת צברו חובות בהיקף שיא של 974 מיליארד ליש"ט (1.7 טריליון דולר).

מחירי הדיור, אשר עלו פי שלושה מאז 1995, רשמו האצה נוספת באפריל לקצב הגבוה ביותר מזה שמונה חודשים, תוך שהם מכים את תחזית הבנק להאטה בענף.

"עוצמת ההתייקרות, האשראי והדיור מלמדת על איום ליציבות במשק בטווח הבינוני", אמר אנדרו קלר, כלכלן בחברת ליגל אנד ג`נרל. "הם מאוד מודאגים מתחזית האינפלציה בהמשך השנה".

בשוק החוזים העתידיים צופים עד סוף השנה לפחות ייקור ריבית נוסף בשיעור של 0.25%. התשואה בחוזים עתידיים על ריבית לשלושה חודשים שמועד פקיעתם בדצמבר עלתה היום ל-4.94%, לעומת 4.92% אתמול. שיעור הריבית הנוכחי בשוק הכסף עומד על 4.44%.

כלכלנים צופים שהמשק הבריטי יצמח השנה בקצב של 3.1%, מעל לטווח הצמיחה הצפוי בגוש האירו - בין 0.3% ל-0.7% - על פי התחזית הנציבות האירופית בבריסל.