המלחמה התוססת בין קדבורי ופפסי

לנוכח שאיפתה של פפסיקו להחדיר מותג חדש שלה לשוק המשקאות הקלים האמריקני, נערכת קדבורי הבריטית להחזיר מלחמה נגד מי שעד כה שיווקה נאמנה את מותגיה

קדבורי שוופס הבריטית נערכת בימים האחרונים לקראת עימות מכריע עם ענק המשקאות הקלים, פפסיקו. על פי הערכות אנליסטים היא אף מתכוונת להוציא את מותגי סבן-אפ מידי משווקי פפסי בשוק האמריקני, אם תמשיך פפסי במסע ההשקה הכל-יבשתי של סטורם, המותג היריב של פפסי לסבן-אפ.

נחישותה של קדבורי לנקוט בעימות חזיתי כנגד פפסיקו משקפת את מעמדה המתחזק של החברה הבריטית בשוק האמריקני, מאז סגרה בתחילת השנה עיסקה עם קוקה קולה, שעל פיה תמשיך קוקה קולה לשווק ולהפיץ את מותג ד"ר פפר. עיסקה זו הפיגה במעט את חששם של האנליסטים מפני האטת פעילות המשקאות הקלים של החברה הבריטית בשוק האמריקני.

בשיתוף עם חברת הון סיכון בשם קבוצת קרלייל, יצרה קדבורי חברה חדשה: אמריקן בוטלינג קומפני, שקרלייל מחזיקה בה %60 וקדבורי בנתח הנותר של %40. השתיים עובדות במשותף על תוכניות לייעול ולחיזוק רשת משווקי המשקאות העצמאיים בשוק האמריקני, המכונה "הרשת הלבנה", כשהמטרה העיקרית היא לספק לקדבורי נתיב שיווק עצמאי, כאלטרנטיבה לרשת השיווק "האדומה" של קוקה קולה ולרשת "הכחולה" של פפסי.

אנליסטים מעריכים כי עלות הקמת רשת שיווק והפצה "לבנה" בקנה מידה ארצי עשויה להגיע למיליארד דולר, אולם צעד כזה צפוי להתבצע, ככל הנראה, בשלבים, וקדבורי צפויה לממן רק חלק קטן ממנו. בינתיים מעריכים המומחים כי קדבורי שוקלת את הוספתה של חברת שיווק והפצה נוספת, קוטון קלאב (Cotton Club) למערך ההפצה המסועף שלה, הכולל שלוש חברות הפצה באיזור המערב התיכון בלבד.

בתחילת השנה, אחרי שמניות קדבורי צנחו על רקע חששות מכישלון המהלכים עם קוקה קולה, הבטיחה החברה הבריטית חוזה הפצה ארוך טווח עם ענק המשקאות, שעל פיו תשווק שוקה קולה את המותג המצליח שלה, ד"ר פפר. קוקה קולה אנטרפרייזס, חברת ההפצה הפועלת עתה כחברה נפרדת הנסחרת בבורסה, שאפה לשמר את הזיכיון החשוב בידיה.

בשבוע שעבר מסרו היו"ר, סיר דומיניק קדבורי, והמנכ"ל, ג'ון סנדרלנד, כי היקף המכירות של מותג ד"ר פפר גדל במחצית הראשונה של השנה ב-%6, בצעד שתרם לגידול של %8 ברווחיה של קדבורי-שוופס לפני מס ל-254 מיליון ליש"ט. במקביל מסרו השניים כי היקף המכירות של מותג סבן-אפ רשם ירידה של %2, ככל הנראה בשל בעיות הפצה.

סנדרלנד מסר כי קדבורי מתכוונת לנקוט בפעולות תקיפות כנגד חברות שיווק והפצה חלשות. אנליסטים מעריכים כי אפשר לפרש את דברי המנכ"ל גם כאות אזהרה כלפי פפסי, ומאמינים כי עיתוי המסר מכוון למאמצי ההחדרה הנוכחיים של מותג סטורם מבית פפסי. במקביל, מסר ג'ון ברוק, מנהל זרוע המשקאות הקלים של קדבורי, כי הקבוצה מתכננת להש קיע מאמצי שיווק בהשקתו מחדש של מותג סבן-אפ