החלת תקן 13 פגעה ברווחי אלוני חץ: 8.55 מיליון שקל ברבעון

החברה שוקל מכירת נכסיה בבריטניה * נתן חץ, בעל השליטה בחברה: "אנחנו בוחנים במקביל גם אפשרויות רכישה נוספות, כולל בבריטניה עצמה"

בדו"חות הרבעון הרביעי של 2003 התריעו חברות נדל"ן שמשקיעות בחו"ל, כי החלת תקן 13 ו-12 החשבונאיים על דו"חותיהן, מהרבעון הראשון של 2004, צפויה לפגוע ברווחיהן. היום פורסמו דו"חות אלוני חץ , ואלו אכן הציגו פגיעה משמעותית ברווח הנקי.

תקנים 12 ו-13, נזכיר, קובעים כי החברות לא יוכלו עוד לשחוק את עודף ההתחייבויות שלהן בשל עליית המדד במדינות בהן הן פועלות, וכי סעיפי דו"ח הרווח וההפסד של החברות-הבנות יתואמו על פי שער המטבעות הממוצעים בתקופת ביצוע העסקאות, ולא על פי שערי הסגירה של הרבעון, כפי שהיה בעבר.

כאמור, הפעלת שני התקנים הביאה לפגיעה חדה ברווח הנקי של אלוני חץ, שהסתכם בכ-8.55 מיליון שקל בלבד, לעומת 19.1 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-17 מיליון שקל ברבעון המקביל. זאת, למרות שהכנסות החברה צמחו ל-51.1 מיליון שקל, לעומת 49 ו-42.8 מיליון שקל ברבעון הקודם והמקביל, בהתאמה.

השפעה נוספת של התקנים ניכרת בהוצאות המימון של אלוני חץ, שזינקו ל-33.2 מיליון שקל, לעומת 21.7 ו-13.4 מיליון שקל ברבעון הקודם והמקביל, בהתאמה. מלבד התקינה החדשה, השפיעה על הוצאות המימון העלייה בהיקף ההלוואות של החברה. זאת לאחר שבמהלך הרבעון השקיעה אלוני חץ 8.9 מיליון דולר קנדי (30.7 מיליון שקל) ברכישת מניות נוספות של FCR הקנדית, והגיעה לאחזקה של 15% בחברה, וכן מיליון דולר קנדי (3.4 מיליון שקל) ברכישת אג"ח של FCR, כשנכון לתום הרבעון מחזיקה אלוני חץ באג"ח של החברה בהיקף של 44 מיליון דולר קנדי.

מלבד האחזקה ב-FCR הקנדית (15%), באקוויטי 1 האמריקנית (7.1%) ובזיקית הישראלית (44%), מחזיקה אלוני חץ ב-8 נכסים מניבים בבריטניה, שמניבים לה 16 מיליון ליש"ט בשנה, בחוזים ארוכי טווח של 17.5 שנים בממוצע.

מוכרים נכסים בבריטניה

בדו"חות לרבעון הראשון מפתיע נתן חץ, בעל השליטה בחברה, ומצהיר כי "החברה הסמיכה את יועציה המקצועיים בבריטניה לנסות ולאתר רוכשים פוטנציאליים לנכסי הקבוצה בבריטניה". במילים אחרות - החברה שוקלת למכור חלק או את כלל הפורטפוליו שלה בבריטניה. "בדצמבר מימשנו נכס אחד ועכשיו אנחנו בוחנים מכירה של כל הפורטפוליו שלנו שם, ואם נמצא מחיר הולם, נעשה זאת", אומר היום נתן חץ.

* יש לך תיק נכסים עם שוכרים חזקים וחוזים ארוכי טווח, כמעט כמו אג"ח בדירוג גבוה. למה למכור נכס כזה שתורם לך ליציבות לאורך שנים?

"גם אג"ח עולים ויורדים. אנחנו חושבים שהמחירים נמצאים יחסית ברמה גבוהה, וברמה כזו אנחנו חושבים ששווה לממש אותם. אם לא נקבל מחירים שיראו לנו אטרקטיביים - לא נמכור".

* בהנחה שמכרת את כל הנכסים בבריטניה - מה תעשו עם הכסף?

"אנחנו בוחנים במקביל גם אפשרויות רכישה נוספות, כולל בבריטניה עצמה, אך גם במדינות אירופיות נוספות". בכך הולך חץ בעקבות שותפו באקוויטי 1 וב-FCR - חיים כצמן מגזית גלוב, שהחל לאחרונה בהשקעות נרחבות באירופה, ובשלב הראשון הוא רכש את השליטה בסיטיקון הפינית (33.4%) תמורת 64.5 מיליון אירו.

במקביל, ממשיכה אלוני חץ לרשום גידול גם בפעילות בישראל, שנעשית באמצעות זיקית הבורסאית. זו חתמה לאחרונה על הסכם עם חברת אסותא מרכזים רפואיים, לבניית בית חולים חדש לאסותא ברמת החייל. בית החולים יבנה בשטח של 34 אלף מ"ר בהשקעה של 70-80 מיליון דולר, ויאוכלס ביולי 2007. אסותא תשכור את בית החולים בחוזה ל-25 שנה, תמורת 7 מיליון דולר בשנה.