הנדסה פיננסית פרק ג': לידר תחלץ את דוברת ושרם, אבל גם את לאוטמן, יודקובסקי וזיסאפל

צפויה להשקיע כ-70 מיליון שקל תמורת מניות החברה הפרטית דוברת-שרם תעשיות, בעלת השליטה באורדן * לידר: "לא התקבלה החלטה בעניין"

חברת ההשקעות לידר, שמניותיה נסחרות בבורסה, צפויה לרכוש תמורת כ-70 מיליון שקל את החברה הפרטית דוברת-שרם תעשיות. כך נודע ל"גלובס". לידר תשלם לבעלי דוברת-שרם תעשיות 20 מיליון שקל במזומן, ויתר התמורה תשולם בני"ע של לידר. עם זאת, מהחברה נמסר כי לא התקבלה כל החלטה בנוגע לרכישה.

חברת דוברת-שרם תעשיות הוקמה על ידי אהרון דוברת, יצחק שרם ואביגדור קלנר בשנת 93'. שנתיים מאוחר יותר, בספטמבר 95', רכשה מידי קונצרן כלל את מניות השליטה בחברת המתכת אורדן. שנה לאחר מכן הפכה אורדן לבעלת מניות השליטה בקונצרן פועלים השקעות, שנרכשו מידי בנק הפועלים.

במסגרת העסקה המתוכננת, ימכרו בעלי המניות בדוברת-שרם תעשיות ללידר את כל מניותיהם תמורת 8.8 מיליון שקל. המשקיעים הבולטים בין בעלי המניות הם אהרון דוברת, יצחק שרם ואביגדור קלנר, המחלקים ביניהם, בחלקים שווים, %50 ממניות דוברת שרם תעשיות. השלושה יקבלו בחזרה את עלות השקעתם - 3.7 מיליון שקל במזומן.

יתר בעלי המניות, קבוצת משקיעים הכוללת שורה ארוכה של דמויות מהשמנה והסלתה של המגזר העסקי, יקבלו תמורת מניותיהם מחיר המשקף תשואה של %50 על ההשקעה, ובסך הכול 5 מיליון שקל.

המשקיעים, ביניהם זהר זיסאפל (רד בינת), דב לאוטמן (דלתא), דב יודקובסקי (ידיעות אחרונות), אבנר כהן (שלאחרונה הפך בעל עניין בדוברת-שרם ושות') ורובין צימרמן, העמידו לדוברת-שרם תעשיות את עיקר המימון לרכישת מניות אורדן תמורת שטרי הון בסכום של 65 מיליון שקל.

לידר תפרע את חובותיה של דוברת-שרם תעשיות לקבוצת המשקיעים בתערובת של מזומן (12.6 מיליון שקל), מניות (כמעט %5 מההון המוחזקות בחברה בת) וקוקטייל של אג"ח לטווחים ארוכים. עם השלמת העסקה תהפוך לידר לבעלת השליטה באורדן, ותחזיק %64 במניותיה. בסך הכול שולטת קבוצת דוברת-שרם על %70 ממניות אורדן.

כמו עסקאות קודמות מהשנתיים האחרונות בקבוצת דוברת-שרם (ראה מסגרות) גם זו האחרונה נועדה, ככל הנראה, לאפשר לבעלי המניות בדוברת-שרם תעשיות להפוך את אחזקתם בנכס פרטי לכסף מזומן או לני"ע סחירים. מי שמשלם את המחיר היא חברה ציבורית, בה אחזקתם של המוכרים נמוכה יחסית לאחזקתם בחברה הפרטית.

העסקה הנוכחית מאפשרת לאהרון דוברת לממש נכס נוסף במסגרת היפרדותו מהקבוצה ולשלשל לכיסו כמיליון שקל. בתום סכסוך על רקע אישי הודיעו בחודש שעבר אהרון דוברת ויצחק שרם, מייסדי הקבוצה, על היפרדותם. דוברת מכר לשרם %10 ממניות דוברת-שרם ושות' תמורת 27 מיליון שקל, ובידו אופציה למכור גם את היתר