נציב שירות המדינה למנכ"לי הממשלה: מי שיצמצם כוח אדם יקבל החזר של 75% לתקציבו

השר במשרד האוצר שטרית עדכן את ועדת הכספים בצעדי האוצר להגדלת השקיפות בתקציב 2005

השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, הודיע היום (ד`) לוועדת הכספים על שורת צעדים שנעשים באוצר להגדיל את השקיפות לגבי תקציב 2005. הוא אמר כי צעדים אלה נעשים במקביל להכנת התקציב. השר קרא לחברי הוועדה להיכנס ביתר תוקף לעובי הקורה של התקציב ולבקר את הוצאות הממשלה.

השר אמר כי ביקורת זו היתה נותנת דחיפה גדולה יותר לשקיפות הנדרשת, כל המצב הנוכחי המעורפל שבתקציב היה משתנה והכנסת היתה גם הופכת לגורם מרסן של הוצאות המדינה.

השר גם גילה בהקשר לתקציב, כי להערכתו חוק ההסדרים, שיוגש השנה לאישור הכנסת, יהיה מצומצם יותר מהחוברת הגדולה שהוגשה אשתקד וישולבו בו רק סוגיות חשובות ומרכזיות להעברת התקציב. "עדיף לשלב פחות רוח ולהוריד יותר גשם", הדגיש השר.

בין השר שטרית ליו"ר הוועדה, ח"כ אברהם הירשזון, התגלו חילוקי דיעות לגבי הדרך שבה צריכה ועדת הכספים לדון בתקציב המדינה. שטרית חזר על הצעה שעולה בעשור האחרון בכנסת - לפצל את ועדת הכספים לשתי ועדות, האחת שתעסוק בעניינים הפיסקליים והשניה שתתמקד רק בתקציב המדינה. לעומתו, אמר הירשזון, כי במטרה להשיג את השקיפות הנדרשת בתקציב 2005 הוא מקים צוות חשיבה משותף למומחים לאוצר ולוועדת הכספים שימליץ על שיטת העבודה המועדפת.

שטרית הופיע בוועדה כדי לסקור את הלקחים שהפיק האוצר מהדיונים, לקראת אישור תקציב 2004.

הוא אמר כי לכנסת או לועדת הכספים אין למעשה כלים אמיתיים לבקר את התקציב או לרדת לשורשיו. הוא ציין, כי בהקשר זה התבטא לפני כחודש כי רק "חבורת חסמבה" באגף התקציבים בקיאה בסודות התקציב, ואיננה מעדכנת את המשרדים השונים בפרטיו.

שטרית ניסה לתקן את הרושם השלילי שדבריו עוררו. לדבריו, התכוון להחמיא לפקידי אגף התקציבים בכך שהם היחידים ששולטים בצורה טוטלית בתקציב בעבודתם, שנעשית בצורה יוצאת מן הכלל.

שטרית מנה שורה של צעדים שכבר ננקטו, במטרה להגדיל את השקיפות:

1. ראש אגף התקציבים, קובי הבר, שיגר מכתב לכל משרדי הממשלה וביקש מהשרים למסור את תוכנית העבודה שלהם לשנה הקרובה.

2. באוצר יתקיימו שלוש ישיבות של ראש אגף התקציבים עם המנכ"לים של כל משרדי הממשלה, כדי לברר את כמות ההכנסות וההוצאות הצפויות בתקציב.

3. יתקיימו ישיבות נפרדות של כל מנכ"ל ממשלתי עם אגף התקציבים, לקראת בניית תקציב משרדו.

4. הוקמה ועדה משותפת של הממונה על השכר והממונה על התקציבים, כדי לתאם עמדות של המשרד.

5. נציב שירות המדינה שיגר מכתב לכל המנכ"לים של המשרדים הממשלתיים, בו הוא מבקש מהם לדעת ה היקף הצמצומים האפשריים בכוח אדם בכל משרד. הוא ציין שכל משרד שיצמצם את כוח האדם, יקבל החזר לתקציבו בשיעור של 75% מהחיסכון שיצר.