הסערה ברוסיה - אתגר למערכת הפיננסית העולמית

מי שעוד נותרו לו ספקות לגבי הקשרים הפנימיים שקיימים בין המערכות הפיננסיות הגלובליות, ניצב בימים אלה מול מציאות אכזרית. כפי שבקיץ האחרון התפתחו הבעיות בתאילנד למשבר פיננסי באסיה כולה, הקריסה הכלכלית ברוסיה גוררת מטה מספר מדהים של כלכלות אחרות. משקיעים ומעצבי מדיניות מוונצואלה ועד פולין וארה"ב מנסים לצוף מעל הסערה הפיננסית שהעולם כמעט לא ידע כמוה.

הגלים ההרסניים האחרונים החלו במוסקבה לפני שבועיים, בעקבות ההחלטה לאפשר לרובל לצוף ללא התערבות או, אם לדייק, לטבוע - בשוקי המטבע. צעד זה עורר משקיעים ברחבי העולם לשוב ולשקול את ההימור שלהם על כלכלות שווקים מתעוררים כמו ברזיל, טורקיה, דרום אפריקה והונגריה. הסערה המתחוללת במוסקבה הגבירה את רמת הסיכון במערכת הפיננסית העולמית שכבר נתונה ללחצים. דרום מזרח אסיה עדיין מתחת לפני המים, ומצבן של שתי הכלכלות הגדולות באסיה - יפאן וסין - בכי רע.

בעקבות ההתרחשויות שהיו בשבועות האחרונים, נדמה היה שהמצב אינו יכול להיות חמור מזה. לא כן היא. בשבוע שעבר נפוצו אמנם שמועות על התפטרותו הקרבה של ילצין, אבל ביום ו' הוא הופיעה בטלויזיה הרוסית בפעם הראשונה מאז שהחל המשבר והודיע: "איני הולך לשום מקום." הודעתו אינה משנה את העובדה המצערת שרוסיה הפכה ממקרה מבחן של רפורמה כלכלית, לכישלון בקנה מידה עולמי. רשימת הפספוסים של מוסקבה ארוכה: פיחות הרובל ללא מסר ברור לגבי מדיניות כלכלית; אי פירעון חובות ושינוי מבני שלא התקבל על דעת המשקיעים; החלטה להפסיק לתמוך ברובל בשערי המטבעות; והחלטתו של ילצין להחליף אתץ ראש הממשלה בפקיד מהעידן הסובייטי, שהוא עצמו פיטר מהתפקיד לפני חמישה חודשים בלבד. אכן, זה מקרה קלסי של מה שאסור לעשות כאשר מנסים לחדש את האמון בשוקי ההון.

במצב של בידוד עשויים היו הצעדים המוטעים הללו להיות בלתי מזיקים. אבל המשקיעים הבהירו, באמצעות הצעדים שנקטו בתחום המטבע והבורסות הרוסיים, שלצעדיה הפזיזים של מדינה זו יהיו השלכות חמורות וארוכות טווח.

קרנות גידור ספגו ירידות, כולל אלה שמנוהלות על ידי הספקולנט הנודע ג'ורג' סורוס. Soros Fund Management, שמנהלת יותר מ-20 מיליארד דולר במספר קרנות גידור, הפסידה כשני מיליארד דולר מהשקעות באג"ח ובמניות רוסיות. לפי דיווחים, הפסידו החודש שתי קרנות גידור שמנוהלות על ידי Everest Capital - קרן בהיקף 2.7 מיליארד דולר שבבסיסה בברמודה - %20 מערכן, כלומר 500 מיליון דולר.

כפי שדווח ב-"Barron`s" בשבוע שעבר, Fund High Risk Opportunities Hub - קרן ששוויה 450 מיליון דולר ושמנוהלת על ידי Advisors III Offshore - נמצאת בסכנת התמוטטות עקב המשבר ברוסיה. הקרן בעלת המינוף הגבוה, שמחזיקה בחובות ברובלים בערך נקוב של 850 מיליון דולר, ממשיכה לדחות בקשות מחברות אחרות להחזיר את הכספים שהילוו לה. במקביל ירד ערכה של קרן Lexington Troika Dialog Russia מתחילת השנה ביותר מ-%80, ונכסיה הצטמצמו מ-186 מיליון דולר ל-23 מיליון דולר.

אבל קורבנה הראשון של קרן גידור מנוסה הוא סחרן McGinnis trader Dana מסן אנטוניו. בשבוע שעבר הוא ביקש את הגנת בית המשפט מפני פשיטת רגל עבור שלוש הקרנות שלו, שהשקיעו כ-200 מיליון דולר עבור לקוחות עשירים. הקרנות שמעורבות בבקשה ל-11 filing Chapter הן קרן Focus שבבעלות Global Fund McGinnis Management Partners ו-Russia Value Fund. ואילו קרדיט סוויס פירבט בוסטון הודיעה שהפסידה 254 מיליון דולר מהשקעותיה ברוסיה.

עד כה הרוויחה ארה"ב הרבה מאוד מהמתרחש באסיה וברוסיה. הבריחה הדרמטית לעבר איכות, לא זו בלבד שהורידה את שיעורי הריבית האמריקאים לרמות שנחשבו בלתי אפשריות, אלא גם סיפקה מקור מימון חשוב לשוק המניות.

אבל העולם איתנו יותר מדיי, כפי שאמר פעם וויליאם וורדסוורת'. והבעיות העולמיות ממהרות להגיע לארה"ב ככל ששותפיה המסחריים החשובים שוקעים בקשיים כלכליים חמורים. "ארה"ב מגלה שהעולם, ובעיקר העולם הכלכלי, הופך למקום קטן יותר", אומר סאם קהאן מ-Research ASK Financial.

מקסיקו, למרות המעמד שיש לה בתור אחת הכלכלות בעלות ההתנהגות הטובה ביותר בקרב המדינות המתפתחות, ושנמצאת קרוב לליבה של קרן המטבע הבינלאומית, נשאבה גם היא אל תוך הסערה הפיננסית האחרונה. גם לקנדה יש בעיות, והחמורה מביניהן היא מטבע שצונח במהירות. מתברר, ששלוש השותפות המסחריות הגדולות של ארה"ב ירכשו פחות מוצרים מיצרנים בדטרויט, סיאטל וסן פרנסיסקו.

בוושינגטון, צמודות העיניים במשרד האוצר ובבנק המרכזי למסכי החדשות, שמשדרים בזמן אמת ונותנים דיווחים מהירים על מגמות השוק ממדריד ועד סידני. אלן סיני מ-Primark Decision Economics טוען שעקב משבר המטבע חסר התקדים, צצות במדינות המתפתחות בעיות פיננסים ואשראי חדשות כמעט מדי יום. אפילו מעצבי המדיניות המבריקים ביותר ברחבי העולם מתקשים להסביר מה קורה, מדוע, מה צפוי ומה יש לעשות בנדון. בינתיים בוודאי ימשיכו השווקים הפיננסיים לפרוץ לתחומים בלתי ידועים.

רוסיה היא הדוגמה הברורה ביותר לטבעה הבלתי שגרתי של ההפכפכות שחובקת את העולם. רוסיה, שהיא לכשעצמה כלכלה חסרת חשיבות מבחינה בינלאומית הצועדת במקום מזה שנים, הצליחה להיות הקטליזטור הגדול ביותר של התוהו ובוהו השורר בשוק, עוד יותר מדרום קוריאה, תאילנד ואינדונזיה יחדיו. אבל לנוכח הבעיות המתמשכות ביפאן, דרום מזרח אסיה ועכשיו ברוסיה ובאמריקה הלטינית, התכווצותן של המערכות הפיננסיות והבנקאיות ברחבי העולם מגבירה את הסיכויים של משבר אשראי גלובלי ומיתון קרב בכלכלות שהן בריאות מבחינות אחרות, כולל ארה"ב.

הכלכלן טקנובי איגרשי מ-Sanwa Bank מציין שכובד הבעיות של רוסיה ייפול על אותן כלכלות שהילוו לה כסף. ייתכן שהמקרה של יפאן יהיה מעניין במיוחד מבחינה זו, שכן הודות לשיעורי הריבית הנמוכים שלה, היא העניקה הלוואות ברחבי העולם. במידה שבעיותיה הבנקאיות של טוקיו עצמה יחמירו, יתכן שהיא תדרוש פירעון של רבות מההלוואות הללו. "המערכת הבנקאית של יפאן עדיין תחת איום," הוא מוסיף.

מה שהולך ומתברר, הוא שהעלאת שיעורי הריבית על ידי הפדרל ריזרב אינה מופיעה על מסך המכ"ם. מעצבי המדיניות אינם מתכוונים אמנם להוריד את שיעורי הריבית, אבל היעדר שיווי המשקל ברבות מהמערכות הפיננסיות ברחבי העולם הוא אות לכך שהבנק המרכזי עשוי לקבוע מדיניות יציבה. יתרה מזאת, ישנן סיבות חדשות שבגללן אין לצפות שהבנק המרכזי ינקוט צעדים בטווח הקרוב: הצרות שמולן ניצבות הכלכלות ברחבי העולם הולכות וקרבות. הן קרובות לא פחות מתיקי ההשקעות שלכם