הירשזון דחה הצעה להימנע מחקיקה מזורזת שתאפשר תשלום מיידי של השכר לעובדי הרשויות המקומיות

ח"כ ניסים דהאן (ש"ס) דרש לשלב בהצעת החוק את דרישות ראשי הערים, בטענה, כי נעשתה טעות בכך שהחוק גובש ללא תאום עם ראשי השלטון המקומי

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אברהם הירשזון דחה היום הצעה להימנע מחקיקה מזורזת של הצעת החוק הממשלתית לתשלום מיידי של השכר לעובדי הרשויות המקומיות שבמשבר. הצעת החוק המשריינת את שכר עובדי הרשויות מעיקולים כלשהם אושרה אתמול בממשלה ותתקבל סופית בכנסת עד סוף השבוע.

ח"כ ניסים דהאן (ש"ס) דרש לשלב בהצעת החוק את דרישות ראשי הערים. הוא טען כי נעשתה טעות בכך שהחוק גובש ללא תאום עם ראשי השלטון המקומי. לדעתו היה צריך להביא לוועדה הצעת חוק מתואמת בין כל הגורמים ועל חברי הוועדה להסתפק בהכרעה בחילוקי הדעות ביניהם.

הירשזון אמר כי עובדים ברשויות הגיעו לחרפת רעב ולכן נקט ביוזמת החקיקה וקיבל את האחריות להעברתה בכנסת בהליך מזורז שאין אפשרות לעכבו מפני שהוא לא סובל דיחוי. הוא הסכים לשמוע את הערות ראשי הערים במהלך הדיון בוועדה.

ח"כ אברהם שוחט (עבודה) הזהיר שהשריון מפני עיקולים ירתיע ספקים וייאלץ אותם לחשוב 10 פעמים לפני שימכרו סחורה לרשויות בהקפה. ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) שאל מדוע הצעת החוק איננה מגינה גם על עובדי המועצות הדתיות הסובלים גם הם מהלנת שכר. הירשזון אמר כי ועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן תגבש הסדר כללי לפתרון בעיות התקציב במועצות הדתיות לרבות תשלום השכר.

בדיון על מצוקת הרשויות שהתקיים בוועדת הפנים טען יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר כי "המשבר ברשויות יזום ומכוון על ידי האוצר. אנחנו אוכלים את מה שחברי הכנסת בישלו לנו כשאישרו בוועדת הכספים את קיצוץ תקציבי הרשויות".

לוועדה נמסר כי להסדר ההבראה נכנסו כבר 120 רשויות שצברו גירעונות גבוהים. אלדר אמר כי הפתרון למשבר הוא בביטול הקיצוצים בתקציב כי לדבריו הרשויות לא יעמדו בתוכניות ההבראה. "האוצר רוצה להוציא אותנו בבושת פנים כדי למנות לכולנו ועדות קרואות".

ראשי הרשויות דרשו להפסיק את הישיבה במחאה על היעדרות שר הפנים ומנכ"ל משרדו. בסיכום דרש יו"ר הוועדה ח"כ יורי שטרן (האיחוד הלאומי) מהממשלה להעביר תשלומי השכר לרשויות המקומיות ללא התנאי של תוכנית ההבראה ודרש מהביטוח הלאומי ומס הכנסה, ומקורות, חברת חשמל לשחרר את הכספים שעוקלו, לדחות גביית חובות ולפרוס תשלומים.