חב' ביטוח ישיר חויבה לשלם למבוטח על נזקיו בשל הטעייתו בחתימה על כתב קבלה ושחרור

לדבריו, ביטוח ישיר נהגה שלא בתום לב * השופט ביקש להעביר את פסק דינו למפקח על הביטוח

בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב חייב את חברת ביטוח ישיר לשלם למבוטחה יצחק ישראלוב את יתרת הנזקים שנגרמו לו בתאונה בה ניזוק רכבו, מאחר שנהגה כלפיו בחוסר תום לב.

חוסר תום הלב התבטא בכך שגרמה לו לחתום על כתב קבלה ושחרור, שבגינה הוא מנוע מלתבוע את יתרת נזקיו.

בית המשפט קבע, כי אלמלא ההטעיה - לא היה המבוטח חותם על כתב הקבלה. על כן הוא זכאי לבטל את ההסכם, ועל ביטוח ישיר לשלם לו את יתרת נזקיו בסך של 4,000 שקל, בתוספת מדד וריבית מספטמבר 2003 וכן הוצאות משפט של 1,000 שקל.

ביטוח ישיר טענה, כי דין התביעה נגדה להידחות על הסף, מאחר ששילמה לתובע 16,684 שקל בגין נזקיו באמצעות המחאה, וכי התובע חתם בגב הצ'ק על הסכמתו, כי התשלום הוא לסילוק סופי ומלא של תביעתו.

השופט יחזקאל הראל ציין, כי הצ'ק נשלח לתובע בלא שצורף לו כל מכתב הסבר. לדבריו, ביטוח ישיר הסתירה מהתובע בגין אילו רכיבי נזק שולם הצ'ק ובכך נהגה בחוסר תום לב ובניגוד לדין.

לדברי הראל, חוסר תום ליבה של ביטוח ישיר בא לידי ביטוי גם בהפרת הוראות המפקח על הביטוח, שעניינן חובת המבטחת להודיע למבוטח את עמדתה בנוגע לעמדתו. לדבריו, על ביטוח ישיר מוטלת חובה שבנוהג ובדין להודיע למבוטח בגין מה חושב סכום הצ'ק ובגין מה לא הכירה בתביעתו.

הראל הוסיף, כי ביטוח ישיר ידעה והיתה צריכה לדעת שמשלוח הצ'ק לתובע, בלא מכתב הסבר, מהווה הפרת הוראות המפקח על הביטוח ועלול להכשיל את התובע ולשלול ממנו את הזכות להתדיין עם ביטוח ישיר.

השופט הראל ביקש ממזכירות בית המשפט לשלוח את העתק פסק דינו ואת כל עובדות התיק המשפטי למפקח על הביטוח, על מנת שייתן דעתו למקרה זה. (ת.ק 04/1566)