הערכות: הנפילות לא יביאו לביטול עיסקת ממקו-פלטינום

ההסכם בין שתי החברות קובע כי במקרה שאחד מהצדדים יחליט לחזור בו מהעסקה, יוטל עליו קנס כספי בהיקף של 30 מיליון דולר

באמצע חודש אוגוסט נחתמה, תוך כיסוי תקשורתי רחב וכותרות ענק בעיתונים, העסקה שתוארה כגדולה ביותר בתולדות המשק הישראלי, במסגרתה חתמה חברת פלטינום האמריקנית על הסכם לרכישת ממקו הישראלית תמורת 412 מיליון דולר, בהחלפת מניות. מאז חלפו פחות מחודשיים, ומסתבר שהנפילות בבורסות בארה"ב, המתמקדות לאחרונה בבורסת הנאסד"ק עתירת מניות הטכנולוגיה, עשו שמות גם במניות פלטינום וממקו.

מניית פלטינום, שנסחרה בעת ההודעה על חתימת העסקה במחיר של 31 דולר, צללה מאז ב-%66 והידרדרה למחיר של 10.5 דולר. אלא שנפילה זו מתגמדת לעומת הקריסה שנרשמה במניית ממקו. תוך חודשיים איבדה ממקו %73 מערכה ונפלה למחיר שפל של 6.75 דולרים בלבד. המניה, שבשיאה נסחרה לפי שווי שוק של כ-500 מיליון דולר, צנחה עתה לשווי שוק של 115 מיליון דולר בלבד.

בעת חתימת העסקה נקבע כי מחזיקי מניות ממקו יקבלו 0.836 מניות פלטינום עבור כל מניה אחת של ממקו. יחס זה שיקף אז מחיר של 26 דולר למניית פלטינום, אולם כעת, עקב הירידות החדות בשתי המניות, הוא משקף מחיר של של 8.8 דולרים בלבד. בהתאם לכך התכווץ גם שווי העיסקה, שנשחק ב-%66 והצטמצם ל-139 מיליון דולר בלבד.

למרות שבעקבות חתימת העסקה הפכה ממקו למעשה למניית ארביטראז' של פלטינום, וביצועיה היו אמורים להיגזר מהתנהגותה של המניה האמריקנית, הרי שבימים האחרונים נראה כי חל ניתוק מסוים בין שתי המניות, והצלילות שרושמת ממקו חריפות הרבה יותר. אתמול הגדילה ממקו לעשות, ורשמה ירידה של %25 ביום אחד. בעקבות זאת נסחרת כעת ממקו בדיסקאונט משמעותי של %23 לעומת מחיר ההמרה שננקב בעסקה עם פלטינום.

הסיבה לכך שהנפילות בממקו חדות יותר אינה ברורה לחלוטין. חלק מההערכות המסתובבות בשוק כיום מצביעות על הסחירות הנמוכה ביותר בממקו, לעומת פלטינום, כסיבה אפשרית לכך שהתגובה בה חריפה יותר, אולם מטבע הדברים הדבר מעורר הערכות הקושרות את הירידות בממקו לחששות בשוק לגבי הסיכויים להשלמת המיזוג.

ייתכן אמנם כי הנפילות הקשות במיוחד שנרשמו בממקו בימים האחרונים משקפים חששות בקרב המשקיעים כי תנאי השוק הקשים בוול-סטריט יפגעו בעסקת המיזוג, אולם רוב ההערכות כיום צופות כי למרות האווירה השלילית בוול-סטריט כיום, המיזוג בסופו של דבר ייצא אל הפועל.

ההערכות הן כי מיזוג הוא כיום צעד הכרחי עבור שתי החברות. לגבי פלטינום, הרי שעד עתה היה תחום העסוק העיקרי של החברה בפיתוח מוצרים לניהול הרשת הארגונית ומשאבי המיחשוב בארגון.

מוצריה של ממקו, העוסקת בפיתוח תוכנות לאבטחת מידע ברשתות פנימיות של ארגונים, אמורים להשלים את תחומי פעילותה של פלטינום, ולהכניס אותה גם לתחום הגנת המידע. באמצעות המיזוג שואפת פלטינום להגיע גם ללקוחות גדולים, שאליהם לא היתה לה גישה עד כה. מבחינת ממקו, נראה כי החברה הגיעה להכרה כי כדי להעמיק את חדירתה לשוק עליה להדק ככל האפשר את קשריה עם פלטינום.

שתי החברות שיתפו פעולה גם קודם לכן, לפי הסכם שנחתם לפני 3 שנים, ובמסגרתו נכנסה פלטינום להשקעה בממקו. במסגרת ההסכם מפיצה גם פלטינום את תוכנות ההגנה של ממקו ללקוחותיה. בין ממקו לפלטינום יש איפוא שיתוף פעולה מתמשך וזהות אנטרסים, אשר אמורים להכתיב את ביצוע המיזוג, למרות קריסת המניות.

ייתכן כי תמריץ נוסף לביצוע המיזוג נעוץ בסעיף בחוזה שנחתם בין השתיים בחודש אוגוסט, לפיו יוטל קנס בהיקף של 30 מיליון דולר על צד שיבטל את העסקה