דל ישראל מצפה לגידול של 100% במכירות עד 2006 ל-150 מיליון דולר

מצפה למכירות של 112 מיליון דולר ב-2004, לעומת 75 מיליון דולר ב-2003 > עופר לוי

הנציגות הישראלית של דל העולמית צופה להגדיל את מכירותיה עד שנת 2006 בכ-100% לרמה של 150 מיליון דולר, לעומת מכירות של כ-75 מיליון דולר בשנת 2003. במהלך השנה הנוכחית צופה החברה להציג עלייה של כ-50% בהכנסות לרמה של 112 מיליון דולר.

החברה אינה מוכנה למסור פרטים לגבי שיעורי הרווחיות אך לדברי רענן ביבר, מנכ"ל דל ישראל, המכירות של הסניף הישראלי מהוות כ-10% מסך המכירות של אזור EDB של דל (הכולל יותר משבעים מדינות מזרח אירופה, אפריקה והמזרח התיכון) ויותר מ-10% מהרווח. בשנת 2003 עמד שיעור הרווחיות של דל העולמית על 6.3% ומכאן ניתן להעריך כי הרווח של דל בישראל עומד על כ-5 מיליון דולר בשנה.

הכרזה זו של הסניף הישראלי תואמת את הכרזתו השאפתנית של מייקל דל, יו"ר ומייסד החברה, ביחס להגדלת המכירות לרמה של 62 מיליארד דולר בשנת 2006 לעומת מכירות של כ-41.5 מיליארד דולר ב-2003.

כדי לעומד ביעד אגרסיבי זה נכנסה החברה לפני כשנה לתחום המדפסות, שנשלט על ידי המתחרה הגדולה HP, וכן החלה לשווק מקרני וידיאו, טלוויזיות בטכנולוגיות TFT ובעיקר למקד שווקים זרים. יחד עם זאת, בדל מנסים להתמקד גם בתחום השירותים, תחילה בחמש מדינות מפתח.

דל ו-HP, אגב, כבר החלו במערכה כבדה זו מול זו: מנכ"לית HP קרלי פיורינה מתכוונת להישאר עם רווח דק בתחום המכירות של מחשבי ה-PC המהווה את ליבת העסקים של דל, בעוד שדל מתכוונת לתקוף את ליבת העסקים של HP בתחום המדפסות וכן בתחום הדיו והחומרים המתכלים למדפסות שמהווים את בסיס הרווח של HP. על פי מחקרים שהציגה היום דל, שווי השוק בו פועלת החברה, לצד המתחרות: IBM ו-HP עומד על כ-800 מיליארד דולר.

5 עובדים, 75 מיליון דולר

ליבת עסקיה של דל ישראל, אשר הוקמה בשנת 2000, היא מכירות של מחשבים ניידים ומחשבים נייחים אשר מהוות כ-60% מסך ההכנסות. 20% נוספים מתקבלים ממכירות שרתים. דל פועלת בארץ באמצעות שישה משווקים בולטים: בינת, אומניטק, גלקסי, CMS, טלדור ו-Getronics. המוצרים של דל שנמכרים בארץ מגיעים ממפעל היצור שבאירלנד, ובחברה מספרים כי הצליחה לשלש את פעילותה החל בשנים 2000-2003 למרות ההתמוטטות של אחד המשווקים הגדולים שלה אשתקד.

לפני כשנה התמוטטה חברת יוניטק אשר טיפלה בכ-50 אלף פריטים שדל מכרה בישראל. על פי נתוני רשם החברות, יוניטק מחולון היתה בשליטה של אר.אס (80%) ובנק דיסקונט (20%) והותירה חובות כבדים לבנקים לאומי והבינלאומי. לדברי ביבר, התמוטטות של יוניטק היתה מכה קשה לדל ישראל וצמצמה משמעותית את מכירות המחשבים הניידים בתחילת 2003 לרמה של 400 מחשבים בלבד, לעומת כ-4,200 מחשבים ברבעון האחרון של השנה.

במקומה של יוניטק הכניסה דל את אומניטק, המטפלת בחברות קטנות ובינוניות, וכעת היא עומדת להוסיף את חברת תים הבורסאית כמשווקת שביעית. "המחירים מאוד משמעותיים בבחירת המכרזים, אך באמצעות המשווקים שלנו הצלחנו לקבל חוזים שלא הצלחנו קודם לכן", אמר ביבר.

לדבריו, החברה ממקדת כל אחד מהמשווקים לתחום כיסוי אחר כדי למנוע מצב של הפצת יתר, אך ייתכן כי בעתיד, בהתאם לדרישות השוק, היא תשקול הוספת מפיצים. ככל הנראה עשויה דל ישראל להוסיף משווקים חדשים בתחום הצבא, הטלקום והבנקאות, שבהם היא מכוסה יחסית פחות טוב.

בסניף הישראלי של דל עובדים רק חמישה אנשים ובדל מתכוונים להוסיף למצבת כוח האדם הזאת עוד חמישה עובדים בלבד. איך חמישה אנשים מצליחים למכור כ-75 מיליון דולר בשנה (מכירות של 15 מיליון דולר לכל עובד)? לא מדובר בתעלול מיוחד - אותם עובדים בישראל מטפלים רק בנושאים אשר מחייבים התערבות מקומית מיוחדת, בעוד שכל הלוגיסטיקה, השיווק, עיבוד ההזמנות והתמיכה נעשית על ידי המרכז של EDB בבריטניה.

ביבר מודה שבתחום מול IBM ומול HP, יש לדל בישראל מה לשפר בתחום המיתוג. "במדינות מפותחות מצבנו טוב מבחינת מיתוג, אבל צריך לזכור שהסניף בישראל נפתח רק בשנת 2002".

במסיבת עיתונאים שערכה היום החברה הציגה דל סדרה של מוצרים חדשים שבכוונתה לשווק, בהם מדפסות, טלוויזיות שטוחות ומכשירי הכל באחד (סורק, מדפסת, פקס ומכונת צילום).

למשוך את השטיח

בארה"ב מוכרת החברה מדפסות כבר יותר משנה, כשהיא משתמשת בעיקר בטכנולוגיות שייבאה מחברות אחרות. לדברי ביבר, היא הצליחה להגיע בפרק זמן זה למכירות של 2 מיליון מדפסות, המהוות כ-20% מהמכירות אשתקד (HP עדיין שולטת במובהק בתחום זה).

הערך המוסף שעליו מדברים בדל הוא החיסכון בדיו למדפסת שיסתכם בכ-50% עד 64%. לדבריהם, כיום קופסת הדיו ריקה למחצה ויש מקום להוסיף עוד 50% דיו לכל קופסה. ומה לגבי תמחור? ובכן, בדל מתכוונים למשוך את השטיח מתחת לרגלים של HP ולהציג מחירים תחרותיים למדפסות, ולא לגבות תוספת עבור קופסאות הדיו בה יהיו כמות כפולה של דיו. ביבר מציין כי ההתמקדות הראשונית תהיה בשוק הביתי, וכי הוא צופה שתוך חודש חודשיים המדפסות כבר ישווקו בחנויות.

ולמה בדל כל כך לוטשים עיניים לכיוון התחום המסורתי של HP? ביבר מסביר כי מתוך 73 מיליארד דולר הכנסות של HP בשנה שעברה, יותר מ-22 מיליארד דולר התקבלו ממכירות של מוצרי IPG (דיו, טונרים וכדומה) וכי מדובר בתחום הכי רווחי של החברה. מה הפלא, אם כן, שדל כל כך רוצה למשוך את השטיח מתחת לרגליים של HP?