מתקן לייצוב ומיצוק בוצה מוקם ברמת חובב ב-4 מיליון אירו

לדברי מנכ"ל החברה לשירותי איכות הסביבה, ד"ר איתן זילביגר, מטרת ייצוב ומיצוק הפסולת היא לתת רשת ביטחון נוספת בטיפול בפסולת מסוכנת, במטרה למנוע את חילחולה לקרקע ומשם למי התהום

החברה לשירותי איכות הסביבה ברמת חובב מקימה מתקן לייצוב ומיצוק בוצה (סטביליזציה) אי-אורגנית לפני הטמנה, בעלות כוללת של 4 מיליון אירו.

השלמת המתקן מתוכננת עד תום 2005 ואת הקמתו תבצע חברת INERTEC שזכתה במכרז בינלאומי בפברואר 2000. על-פי החוזה יטפל המתקן בפסולות אי-אורגניות מסוכנות שיגיעו למפעל, אך גם בפסולות שהוטמנו במקום במהלך שנים רבות. משך החוזה הוא 10 שנים, ועלות הטיפול 500-400 אירו לטון פסולת.

לדברי מנכ"ל החברה לשירותי איכות הסביבה, ד"ר איתן זילביגר, מטרת ייצוב ומיצוק הפסולת היא לתת רשת ביטחון נוספת בטיפול בפסולת מסוכנת, במטרה למנוע את חילחולה לקרקע ומשם למי התהום.

פסולת אורגנית מסוכנת מגיעה לרמת חובב ממפעלים שונים ברחבי הארץ. תחילה היא עוברת תהליך של שריפה במפעל אקוסול של חברת וואוליה הצרפתית. בסוף התהליך מתקבל אפר שיש להטמינו.

פסולת אי-אורגנית עוברת טיפול של ניטרול וסינון לפני הטמנה. כיום מוטמנת הפסולת המסוכנת באתרי הטמנה מוסדרים שבקרקעיתם יריעות פוליאתילן, שתפקידן למנוע חילחול אפשרי של חומרים מסוכנים לקרקע. זילביגר מדגיש, שלמרות כל אמצעי הזהירות, לא ניתן לסמוך על הפוליאתילן שישמש חומר מבודד במשך למעלה מ-100 שנה. לדבריו, קיים הכרח לדאוג לאמצעי זהירות נוספים, שאחד מהם הוא מיצוק הפסולת והטמנתה בדרך בטוחה.

על-פי התוכנית, הטיפול בפסולת יערך בשיטת הסרט הנע. עם הגעת הפסולת לשערי המפעל היא תעבור מיון ודיגום, לאחר מכן היא תעבור למתקן הייצוב, שבו שני מערבלים. המערבלים יערבבו כל סוג פסולת בנפרד עם חומרים מתאימים על-פי 200 נוסחאות שונות, שמטרתן ליצור חומר קשה ככל שניתן. לאחר ערבול של מספר דקות תיווצר עיסה שתועמס על משאיות שיסיעו את הפסולת למטמנה, שם היא תשוטח ותעבור תהליך של קיבוע שמטרתו ליצור נעילה של החומרים בתוך התרכובת.

בתום כל פעולת הטמנה תילקח דגימה, שתועבר למעבדה. החומר ייבדק בבדיקת לחץ המדמה את הלחץ המופעל על החומר המוקשה בין שכבות ההטמנה, ובדיקה נוספת של עמידות בתנאי לחות ורטיבות. פסולת שלא תעמוד במבחן, תוחזר לטיפול במתקן.