בריטיש גז: הסכם השת"פ עם אחים עופר יאפשר לפתח שדות הגז בעזה

"נמצא עוד לקוחות לגז הפלשתיני" * "כנראה שנחזיק 50% במיזם התחנות הפרטיות עם אחים עופר"

ראשי חברת הגז הבריטית בריטיש גז אומרים לראשונה, כי יפתחו את שדות הגז הטבעי שגילו מול חופי עזה, גם אם חברת החשמל הישראלית לא תרכוש מהם גז טבעי.

לדברי מנכ"ל בריטיש גז בישראל, ג'ון פילד, "ההסכם שחתמנו באחרונה עם קבוצת אחים עופר, להקמה משותפת של תחנות כוח פרטיות, מספיק לנו כדי להצדיק את הכדאיות הכלכלית של פיתוח השדות מול חופי עזה. אנחנו זקוקים לכך שהתחנות יצרכו 1,200 מגוואט. להערכתנו, נקים עם אחים עופר את הכמות הדרושה".

"גלובס" חשף לראשונה לפני חודשיים את ההסכם בין אחים עופר לבין בריטיש גז, שהיא מחברות הגז הטבעי הגדולות בעולם, להקמה משותפת של תחנות כוח פרטיות בהשקעה של יותר ממיליארד דולר. אחים עופר התחייבה לרכוש את כל כמויות הגז הטבעי עבור תחנות הכוח המשותפות מהשדות של בריטיש גז.

לדברי פילד, בריטיש גז תנסה לגייס לקוחות נוספים לגז הטבעי שנמצא מול חופי עזה. מדובר בעיקר בניסיון לאתר לקוחות תעשייתיים. חברת החשמל בארץ מסרבת לרכוש גז מבריטיש גז, בעיקר בשל התנגדותו של ראש הממשלה, אריאל שרון, החושש כי כספי ההכנסות ישמשו למימון טרור. זאת, כי הרשות הפלשתינית שותפה עם בריטיש גז בשדות.

בריטיש גז חשפה מול חופי עזה תגליות גז טבעי המוערכות ב-4 מיליארד דולר.

לדברי פילד, פרטי השותפות בין בריטיש גז לבין אחים עופר במיזם תחנות הכוח הפרטיות עדיין לא סוכמה סופית, אך כל צד יחזיק בה 50%. אחים עופר מתכננת בשלב זה הקמת לפחות שתי תחנות כוח פרטיות - במישור-רותם וברמת-חובב - שיפעלו בהספק כולל של 800 מגוואט. אחים עופר מחויבת לרכוש גז לתחנות רק מבריטיש גז.

לדברי פילד, בריטיש גז לא תקים תחנות כוח פרטיות במשותף עם חברות אחרות, אלא רק עם אחים עופר. יצוין, כי בריטיש גז מעורבת בשנים האחרונות גם בקידוחי גז טבעי בתוך שטחי ישראל, בין היתר במשותף עם ישראמקו ודלק קידוחים.

באחד השדות נמצא גז טבעי, אך טרם נמצאו לו לקוחות. לבריטיש גז גם שדות נוספים, שטרם נקדחו, בעיקר מול חיפה, ולדברי פילד הם ייקדחו רק אם יימצאו שותפים להשקעה.

סגן הנשיא העולמי של בריטיש גז, דוד מקמאנוס, אמר במפגש עם עיתונאים ישראלים בלונדון, כי היה מצפה שהפרויקט בעזה יתקדם במהירות רבה יותר. בכך רמז לאכזבתה של בריטיש גז בהתנהלות ממשלת ישראל וחברת החשמל הישראלית, שלא רכשו עד היום גז מבריטיש גז.

הפרויקט בעזה נמשך מאז שנת 1998. לדבריו, "בקזחסטן לקח לנו 12 שנה מהרגע שהגענו לשם ועד לפיתוח פרויקט גז גדול בהרבה. בישראל זה לוקח כבר שש שנים, אבל הפרויקט בקזחסטן גדול פי 10".

בתשובה לשאלה, אמר מקמאנוס, כי "אנחנו לא מתחייבים להישאר בישראל לנצח. אין לנו פרות קדושות, אבל בשלב זה אנחנו ממשיכים להשקיע בישראל, ומעוניינים להוציא לפועל את הפרויקט עם אחים עופר, ולפתח את שדות הגז מול חופי עזה".