צרפת תרכוש מהתעשייה האווירית ידע ב-200 מיליון דולר - לייצור מל"טים

במסגרת ההסכם, יפתחו התעשיות הבטחוניות הצרפתיות מל"ט "איגל"

ראשי משרד הביטחון וראשי משרד ההגנה הצרפתי יחתמו השבוע על עיסקת העברת ידע וטכנולוגיה בטחונית לצרפת ב-200 מיליון דולר, לייצור מטוסים ללא טייס של התעשייה האווירית בצרפת.

לדברי גורמים בטחוניים, ההחלטה הסופית של הצרפתים תתקבל ביומיים הקרובים. ההודעה המשותפת תתפרסם, כנראה, מחרתיים (ד'), בתערוכת EuroSatory שבפאריס.

במסגרת ההסכם, יפתחו התעשיות הבטחוניות הצרפתיות, דאסו ו-EADS, מטוס ללא טייס מדגם "איגל", המבוסס על המל"ט ארוך הטווח "מחץ", מתוצרת התעשייה האווירית, המופעל בצה"ל. צבא צרפת כבר מפעיל מל"טים מדגם "האנטר" מתוצרת תע"א, שנמכרו לו לפני 6 שנים בעיסקה קטנה יותר, בהיקף 30 מיליון דולר, וכן מל"טים מדגם "איגל", שנמכרו לפני 3 שנים.

המל"ט פותח במטרה להתמודד עם איומים ויעדים מודיעיניים מרוחקים. הוא מסוגל לשהות באוויר 24 שעות, לטוס בגובה עד 50 אלף רגל (17 קילומטר), ולשאת מצלמות וכל מטען אחר עד למשקל של 300 קילוגרם.

ההתקרבות הבטחונית בין צרפת לישראל החלה לפני 10 שנים, לאחר נתק ארוך שהחל באמברגו הצרפתי לאחר מלחמת ששת הימים. לפני כן היתה מערכת הביטחון הישראלית מבוססת על מערכות נשק צרפתיות, בעיקר מטוסי "אורגאן", "מיסטר" ו"מיראז'", מתוצרת דאסו, שהיוו את עמוד השדרה של חיל האוויר במלחמת ששת הימים. גם הכור הגרעיני בדימונה הוא מתוצרת צרפת.

כיום, שרי הביטחון מבקרים בצרפת, והיא אחת מחמש המדינות בעלות ההסכמים האסטרטגיים עם ישראל. מלבד התעשייה האווירית, מכרה לאחרונה גם רפאל לצרפת מערכות לפיצוץ מוקשים מדגם "ריצוף", ב-50 מיליון דולר.

בימים האחרונים ניהלו מנכ"ל התעשייה האווירית, משה קרת, ומנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, מגעים קדחתניים עם הצרפתים, כדי לסכם את העיסקה ולהודיע עליה בתערוכה.

תערוכת יורו-סאטורי, שנפתחה הבוקר בפאריס, היא התערוכה העולמית הגדולה ביותר בתחום צבאות היבשה, ונחשבת מקבילה לסלון האווירי בלה-בורז'ה. בתערוכה מציגות 800 חברות מרחבי העולם, בהן 35 חברות ישראליות.