התעשייה האווירית מציעה לקוריאה 4 מטוסי "פאלקון" ב-1.7 מיליארד ד'

תתמודד במכרז של חיל-האוויר הדרום-קוריאני בהצעה משותפת עם החברות גאלפסטרים ו-3L

התעשייה האווירית של ישראל, יצרנית מטוסי המנהלים האמריקנית גאלפסטרים וחברת מערכות התקשורת האמריקנית 3L, הגישו הצעה משותפת להתמודדות על אספקת ארבעה מטוסי התראה וביון לחיל-האוויר של דרום-קוריאה ב-1.7 מיליארד דולר.

שלוש החברות הקימו צוות משותף, שיתמודד במכרז הקוריאני, המכונה "תוכנית E-X".

ההצעה המשותפת כוללת אספקת מטוס "גאלפסטרים 550G". החברה הבת של תע"א, אלתא, תספק את מערכת המכ"מ - "פאלקון", ו-3L תצייד את המטוסים בחליפת תקשורת. החברות מציעות גם הצעה לרכש גומלין בקוריאה: חברות קוריאניות יוכלו להשתתף בהרכבת המערכות ובתחזוקת מערכת המטוס, כקבלני משנה של המציעות.

מערכת ה"פאלקון" של התעשייה האווירית וקודמתה "קונדור" זכו ב-10 השנים האחרונות להצלחות כאשר נבחרו על-ידי חיל-האוויר הצ'יליאני, חיל-האוויר הסיני וחיל-האוויר ההודי, שרכש בתחילת 2004 שלוש מערכות "פאלקון" על פלטפורמה של המטוס הרוסי 76-L. במקביל, נכשלה תע"א במכרזים דומים בטורקיה ובאוסטרליה.

במכרז הקוריאני משתתפות גם ענקיות הביטחון בואינג האמריקנית, ו-THALES הצרפתית. שיתוף הפעולה של תע"א במכרז עם חברות אמריקניות נועד להגדיל את סיכויי זכייתה במכרז. זאת, מאחר שחיל-האוויר האמריקני מתבסס על מערכות אמריקניות, ומכיר אותן.

מנכ"ל אלתא, ישראל לבנת, הביע ביטחון, כי "ההצעה שלנו תהיה האיכותית ביותר, בעלת הביצועים הרחבים ביותר ובמחיר התחרותי ביותר".

המגעים לקראת המכרז הקוריאני החלו לפני חודשים אחדים, בין השאר בפגישות שקיים מנכ"ל תע"א, משה קרת, עם בכירי משרד הביטחון הדרום-קוריאני. בשבוע שעבר הוגשה ההצעה הרשמית של שלוש החברות.

אם תע"א תזכה בעיסקה עם דרום-קוריאה, יהיה דרוש לה, כנראה, אישור של הקבינט הבטחוני. זאת, בשל הצורך באישור כזה לכל עיסקה בטחונית של יותר מ-700 מיליון דולר, לאחר כשלון עיסקת ה"פאלקון" עם סין, שנרקמה בסוף שנות ה-90, ובוטלה בלחץ הממשל האמריקני בשנת 2000. בעקבות ביטול העיסקה עם סין, שהוערכה במיליארד דולר, נאלצה ישראל להשיב לסין את הסכום שכבר השקיעה בפרויקט, רבע מיליארד דולר, וכן פיצוי נוסף של 100 מיליון דולר.

בעיסקה עם הודו ביקשה תע"א ערבות מהמדינה, לכיסוי נזקיה אם תבוטל העיסקה מסיבות מדיניות. העיסקה עם הודו היתה מקובלת דעת הממשל האמריקני, ונראה שכך יהיה גם על עיסקה עם קוריאה.