20 אלף בעלי מניות שכירים איבדו את זכאותם לדמי אבטלה

הסיבה, התיקון לחוק הביטוח הלאומי, לפיו בעל מניות בחברת מעטים המועסק בחברה או בעל שליטה המועסק בה, לא יוכר כעובד שכיר בחברה, הן לעניין דמי ביטוח והן לעניין זכאות לגמלאות

20 אלף בעלי מניות המועסקים כשכירים בחברות מעטים במגזר העסקים הקטנים איבדו את זכאותם לדמי אבטלה בעקבות התיקון לחוק הביטוח הלאומי. כך עולה מבדיקה שערכה התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה.

עוד עולה מהבדיקה כי 75% מהעסקים היצרניים הקטנים רשומים כחברות מעטים, ומועסקים בהם שני בעלי מניות או שליטה בממוצע במעמד של שכיר.

לדברי מנכ"ל התאחדות בעלי המלאכה והתעשייה, צפיה גילת, בתחילת חודש פברואר נכנס לתוקפו התיקון לחוק הביטוח הלאומי הקובע כי בעל מניות בחברת מעטים המועסק בחברה או בעל שליטה ומועסק בה, לא יוכר כעובד שכיר בחברה, הן לעניין דמי ביטוח והן לעניין זכאות לגמלאות. "החלטה זו מהווה כרסום חמור בתדמית הממשלה ובנכונותה לסייע לבעלי עסקים קטנים בעתות של שפל מחזורי", אמרה.

עוד לדבריה, בעלי חברות מעטים שעבדו בחברות שלהם כשכירים, שילמו פרמיית ביטוח אבטלה חודשית בשיעור של 0.4% משכרם במשך שנים רבות כדי לקבל תגמולים במקרה של קריסת העסק. "דווקא בתקופת מימון כה קשה מבטל המוסד לביטוח לאומי את הזכאות לתגמולים אלה. בכך הוא פוגע בבעלי עסקים קטנים שעלולים לאבד פרנסתם בשל המצב הכלכלי".

עוד לדבריה, שלילת הזכות לדמי אבטלה ממי שמשלמים את פרמיית ביטוח האבטלה משכרם, עומדת בסתירה לחוק וגורמת להפלייתם לרעה הן ביחס לבעלי המניות או בעלי השליטה המועסקים כשכירים בחברות אחרות, והן ביחס לכלל ציבור השכירים במשק. "הדבר מהווה פגיעה קשה בעיקרון השויוניות בפני החוק".