העלאת הריבית בארה"ב קובעת: תם עידן הפחתות הריבית בארץ

העלאת הריבית צפויה לאחר השלמת דיוני התקציב ולקראת סוף 2004

גורמי כלכלה בכירים בירושלים מעריכים, כי בעקבות העלאת הריבית המתונה של נגיד הבנק האמריקני, אלן גרינספן, ב-0.25% בלבד, צפויה אצלנו התייצבות בריבית ברמה של 4.1%, בכפוף להתפתחויות בציפיות ובאינפלציה בפועל, וכן בצעדי המדיניות הכלכלית שתקבל הממשלה.

לדברי הבכירים, עידן הורדות הריבית של השנתיים וחצי האחרונות נגמר, ונגיד בנק ישראל, דוד קליין, אינו צפוי להוריד עוד את הריבית, אך מנגד גם העלאת הריבית כרגע לא עומדת על הפרק.

בחודש יוני נותרה ריבית בנק ישראל ללא שינוי, ברמה של 4.1%, זה חודש שלישי ברציפות. החלטת הריבית הבאה, לחודש אוגוסט, תתקבל ב-26 ביולי.

על-פי האינדיקציות בשוק ההון והתשואות במכרזי המק"מ העתידי, העלאת הריבית הקרובה צפויה לאחר השלמת דיוני התקציב בהחלטות הכלכליות בממשלה, ולקראת הרבעון האחרון של 2004.

מדובר בהעלאת ריבית מדורגת ומדודה, בכפוף לעמידה ביעדי האינפלציה ויציבות המחירים שנקבעו ע"י הממשלה.

על-פי התשואות במכרזי המק"מ העתידי, ריבית בנק ישראל צפויה להגיע בינואר ל-4.7%, ובאוקטובר 2005 ל-5.6%. זוהי עלייה של 0.6% ושל 1.5% בהתאמה.

הבכירים מדגישים, שכמה מהממצאים והתהליכים הכלכליים בישראל מצדיקים לפי שעה התייצבות בריבית:

*הציפיות האינפלציוניות בשוק ההון ירדו מאוד בחודשיים האחרונים, ונמצאות כעת ברמה נמוכה, פחות מ-2% לשנה. מדדי המחירים בחודשי הקיץ צפויים להיות נמוכים מאוד, ולהסתכם בעלייה של 0.3% בלבד.

*המשך הרגיעה היחסית בשוק המט"ח, והחלשות שער החליפין. מאמצע מאי נחלש הדולר ב-3%, האירו ב-2.2%, וסל המטבעות ב-2%. גם על-פי האופציות הדולריות צפוי פיחות קל מאוד של 1.2%-0.6% בלבד בשקל לעומת הדולר.

*תשואת המק"מ לשנה בשוק ההון ירדה מהשיא של 5.23% ל-4.82%.

*שיעור האבטלה במשק עדיין גבוה, ברמה של 10.9%.

*המשק צומח כעת בקצב שנתי של 3.5%-3%, פחות מהצמיחה הפוטנציאלית הרב שנתית, הנאמדת ב-4.5%-4% לשנה. גם בשנת 2005 צפוי המשק לצמוח בפחות מהפוטנציאל, ב-4%-3.5% בלבד.

מנגד, ישנם מספר אינדיקטורים שליליים, שבנק ישראל אינו יכול להתעלם מהם, ובמאזן הכולל הם עשויים להביא את בנק ישראל לייקר את הריבית מוקדם מהצפוי:

*האינפלציה הארוכה ל-3 השנים הבאות ואילך גבוהה מאוד, ומסתכמת מעל ל-3%, בחריגה מיעד יציבות המחירים.

*המשך העלייה החדה בשכר הריאלי במשק, ב-3%. עליות השכר בכלל המשק ותביעות השכר בסקטור העיסקי ובשירותים הציבוריים בפרט יכולים ללחוץ על האינפלציה כלפי מעלה.

*הריבית הריאלית ירדה מאוד בחצי השנה האחרונה, ומסתכמת כעת ב-2.2%-2% בלבד, השיעור הנמוך ביותר בשלוש השנים האחרונות.

*פערי הריבית בין הריבית השקלית לדולרית הצטמצמו מאוד, ל-2.85% בלבד.

*הפער בין הריבית בפועל לבין הריבית המצטיירת על-פי השווקים גדול מאוד, ולא לאורך זמן ניתן להמשיך בכך.