גידול חריג של 47% בייצוא יהלומים מלוטשים ביוני לעומת 24% מתחילת השנה

מנכ"ל התאחדות תעשייני היהלומים: הלוואי שמדובר בגידול ריאלי אך ההיקף גדל בגלל תערוכות היהלומים העולמיות

ייצוא היהלומים המלוטשים מישראל גדל בחודש יוני בהיקף שיא של 47% והסתכם (בניכוי החזרות), ב-481 מיליון דולר (לעומת 327 מיליון דולר ביוני אשתקד). מתחילת השנה הסתכם ייצוא היהלומים נטו ב- 3.29 מיליארד דולר לעומת 2.65 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של 24%.

"אני מאוד מקווה, והלוואי שיש גידול ריאלי בייצוא יהלומים מלוטשים, אבל בנתוני יוני יש גם גידול חריג. הוא מוסבר בקיומן ביוני של תערוכות היהלומים המרכזיות של ענף היהלומים העולמי, בלאס וגאס ובהונג קונג", כך אמר לגלובס מנכ"ל התאחדות תעשייני היהלומים, מוטי בסר.

לדברי בסר, "התערוכות היו מרובות משתתפים מהענף הישראלי, בהיקף עשרות חברות. הן יכולות להסביר חלק מהגידול החריג, כי לתערוכה מוציאים הרבה סחורה מישראל. אבל, חלק לא נמכר בפועל, ויתבטא בהחזרות יהלומים לישראל בתקופה הקרובה. חלק נוסף יוחזר לסניפים בחו"ל של חברות יהלומים ישראליות, כך שבישראל הוא יהיה רשום כייצוא, ללא מידע על כך שחלק ממנו הוחזר למכירה מחדש".

עוד אמר כי ההחזרות מהתערוכות עדיין לא הגיעו לחברות, כך שעדיין אין לדעת כמה מהיקף הגידול של 47%, הוא מכירות בפועל.

ייצוא יהלומים גולמיים נטו גדל ביוני ב-36%, והסתכם ב-287 מיליון דולר. ייבוא יהלומי גלם נטו גדל ביוני ב-15%, להיקף 418 מיליון דולר. ייבוא יהלומים מלוטשים נטו המעודכן למאי השנה, הסתכם ב-294 מיליון דולר, גידול של 12%.

מתחילת השנה גדל ייבוא יהלומי גלם לישראל ב-40%, למרות מחסור חריף ביהלומי גלם אשר הסתמן בתחילת 2004.

המפקח על היהלומים בתמ"ת ומשנה למנכ"ל המשרד, עודי שינטל, ציין כי ביוני נמשכה מגמת העלייה ביצוא יהלומים מלוטשים, המצביעה על המשך מכירות גבוהות של יהלומים מלוטשים מתוצרת ישראל, ברחבי העולם.

עוד ציין כי "נתוני המחצית מעודדים ומורים על יציבות ועליות ברוב השווקים בעולם, בעיקר בשווקים המסורתיים". בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נרשם במחצית גידול של כ-17% בייצוא יהלומים מלוטשים לארה"ב, כ-52% גידול להונג קונג, כ- 19% לבלגיה, כ-52% לאנגליה וכ-5% ליפן.

66% מהייצוא ביוני היה לארה"ב, 13% להונג קונג, 7% לבלגיה ו2% ליפן.

ייצוא תכשיטים (שהוא מזערי ביחס לייצוא היהלומים), שהנתון העדכני בו הוא למאי, גדל ב-35%, להיקף 31 מיליון דולר. בינואר עד מאי גדל ייצוא התכשיטים ב-1.7% בלבד, להיקף 122 מיליון דולר.