מנהל הכספים של יוקוס: פוטין הכשיל במכוון מו"מ להצלת החברה

בשבוע שעבר הקפיא בימ"ש את חשבונות הבנק של יוקוס, והורה לחברה לשלם מסים בסך 2.8 מיליארד ליש"ט בגין שנת 2000 לא יאוחר מהיום

ברוס מיסמור, מנהל הכספים של חברת הנפט הגדולה ברוסיה, יוקוס, טוען כי בחודש שעבר הכשיל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במכוון מו"מ סודי בין יוקוס וממשלת רוסיה להצלת יוקוס מפשיטת רגל.

מיסמור אמר לפייננשל טיימס שיוקוס ניהלה שיחות עם בכירים בממשלה הרוסית, אולם, לדבריו, בתחילת השבוע שעבר חל שינוי משמעותי באווירה, והוא עלול להוביל "מלאכותית" את יוקוס לפשיטת רגל.

"אי הוודאות עדיין עמוקה מאוד", אמר מיסמור. "יש אדם אחד בלבד במדינה הנושא באחריות: מר פוטין. הוא יצר את הבעיה, והוא היחיד המסוגל לפותרה".

ביום ה` שעבר הקפיא בית משפט ברוסיה את חשבונות הבנק של יוקוס, והורה לחברה לשלם מסים בסך 99 מיליארד רובל (2.8 מיליארד ליש"ט) בגין שנת 2000 לא יאוחר מהיום (ג`). במקביל, תיקנו רשויות המס של רוסיה את השומה של יוקוס לשנת 2001, והודיעו שהחברה חייבת מסים בסך 98 מיליארד רובל.

אתמול (ב`) הודיע סינדיקט של עשרה בנקים בהנהגת הבנק הצרפתי סוסייטה ז`נרל שיוקוס השתמטה מפירעון הלוואה בסך 1 מיליארד דולר, אולם הדגיש כי אין בכוונתו לגרום לפשיטת הרגל של החברה בעת הנוכחית. היום (ג`) ייפגשו נציגי הסינדיקט עם מיסמור.

לדברי מיסמור, באמצע יוני אמר פוטין שפשיטת רגל של יוקוס אינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים של ממשלתו, ולאחר מכן נפגשו נציגי יוקוס עם בכירים בממשלת רוסיה כדי לדון בפירעון חובות המס של יוקוס.

בהתפתחות נפרדת, דיווח אתמול (ב`) היום העיתון הגרמני הנדלסבלט שבנקים גרמניים שהלוו כסף ליוקוס יבקשו מקצנלר גרמניה גרהרד שרדר יפעל אצל פוטין להגן על השקעותיהם.

היום (ג`) דיווח הנדלסבלט כי דויטשה בנק וקומרצבנק, הכלולים בקונסורטיום הבנקים שהודיע על השתמטות יוקוס מפירעון הלוואה בסך 1 מיליארד דולר, השקיעו כל אחד 80 מיליון אירו (98 מיליון דולר) ביוקוס.

שני הבנקים סירבו להגיב על הדיווח ששרדר, שיבקר מחרתיים (ה`) במוסקבה, יתבקש לפעול למענם. אחד מדוברי דויטשה בנק אמר שסכום ההשקעה שצוין בכתבה, 80 מיליון אירו, אינו מדויק.

ממשלת רוסיה טוענת שיוקוס חייבת לה מסים בסך 3.4 מיליארד דולר. יוקוס הודיעה כי לא תהיה לה ברירה אלא לפשוט את הרגל, מכיוון שבתי המשפט הקפיאו את נכסיה.