נתניהו: לא אכלול בחוק ההסדרים סעיפים שאינם קשורים ישירות לביצוע התקציב ב-2005

שר האוצר דחה, עם זאת, את התביעות החוזרות לבטל את החוק ולהסתפק בחקיקה רגילה

שר האוצר בנימין נתניהו הבטיח היום (ג') להכניס "שיפור מסוים בחוק ההסדרים" שיהיה צמוד לתקציב 2005, ולא לכלול בו סעיפים שאינם קשורים ישירות לביצוע התקציב, כפי שעשו קודמיו. הוא דחה את התביעות החוזרות לבטל את החוק ולהסתפק בחקיקה רגילה, והשאיר את הרושם שגם אם החוק יצטמצם השנה בהיקפו, הוא עדיין יכלול עשרות סעיפים, שהכנסת תאלץ לטפל בהם בחיפזון בתוך כחודשיים, עד 31 לדצמבר.

נתניהו אמר זאת בדיון על מסגרת החוק שנערך בוועדת הכנסת הקובעת את סדרי עבודת הבית. הוא דחה את טענות הח"כים שהדיונים החפוזים פוגעים באיכות החקיקה. הוא טען שריכוז המאמצים מכתיב את התפוקה אבל איננו פוגע באיכותה. לדבריו, ללא לוח זמנים מקוצר ונוקשה התפוקה היתה יותר נמוכה, ונוהל זה מקובל בכל ארגון.

נתניהו לא ביטל לגמרי את הטענות שפקידי האוצר מכניסים לחוק "עיזים" (סעיפים שמלכתחילה ניתן לוותר עליהם) כדי שיהיה להם מה להוציא בהתמקחות הפוליטית שתתן לחברי ועדת הכספים תחושת הישג. הוא הגדיר אותם כ"רף מינימלי טבעי של התפשרות".

יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ מיכאל איתן (ליכוד) תבע לבטל את חוק ההסדרים לפחות מהכנסת הבאה. ביקורת אחרת טענה שהחוק מאלץ את חברי הכנסת לאשר עניינים ללא בקיאות מספקת בהם (ח"כ מאיר פרוש, יהדות התורה); שמדובר ב"סלט של חוקים ללא קשר ביניהם" (ח"כ חיים אורון, מרצ); או ש"האוצר מנצלים לרעה כלי של חירום שלא לצורך" (ח"כ עמיר פרץ, עם אחד).

יו"ר הקואליציה ח"כ גדעון סער תבע מנתניהו חוק רזה בהרבה לעומת החוק הקודם. היו"ר ח"כ רוני בר-און (ליכוד) קרא לאוצר להפיק את לקחי החוק משנים עברו בגיבוש מכשיר משוכלל שיצמצם את נזקיו.