חזי חרמוני, מנכ"ל תדיראן קשר: העסקה נסגרה מהר בזכות הנחרצות של סטנלי גולד

אלרון מוכרת 19.6% מאלביט מערכות לתדיראן קשר תמורת 197 מיליון דולר, לפי שווי חברה של מיליארד דולר ובפרמייה של 25% על השוק

"תדיראן תהיה מעורבת בניהול אלביט רק ברמה האסרטגית. יש באלביט הנהלה מצויינת, ואין לנו כוונה לעסוק בניהול החברה, או במיזוג שתי החברות". כך אמר הבוקר (ה') מנכ"ל תדיראן קשר, חזי חרמוני, לאחר רכישת חלקה של אלרון באלביט מערכות. חרמוני הוסיף כי אין לו כוונה להרחיב את אחזקות תדיראן באלביט.

תדיראן קשר רכשה אתמול 19.6% ממניות אלביט מערכות ב-197 מיליון דולר. המכירה, שבוצעה בתום משא ומתן בזק שנמשך כיומיים, מהווה את אחד ממהלכי המיזוג הגדולים בתולדות התעשיות הביטחוניות. המכירה נעשתה לפי שווי שוק של כמיליארד דולר לאלביט, הגבוה בכ-25% משוויה אתמול בבורסה. אלרון מערכות, שמכרה את המניות הודיעה לבורסה כי תרשום רווח הון של 60-70 מיליון דולר.

חרמוני סיפר כי המשא ומתן עם אלרון התגבש במשך כמה חודשים, אך לא הגיע לפרקו. "בימים האחרונים הגיע לישראל היו"ר שלנו, סטנלי גולד, והחליט לסגור את העיסקה. היא הצליחה להיסגר מהר בזכות הנחרצות שלו".

העיסקה בין אלרון לתדיראן קשר מותנה בזכות סירוב של קבוצת פדרמן, בעלת השליטה באלביט מערכות, שיכולה לממש את זכות הראשונים שלה על מניות אלביט במשך 21 יום. לדברי חרמוני, קבוצת פדרמן והנהלת אלביט לא היו צד במשא ומתן, כי לא התקיימו עימם שיחות לפני סגירת העיסקה, ולפיכך, הוא אינו יודע כיצד הקבוצה תנהג. עם זאת, נראה כי תדיראן תשלים את העיסקה, וקבוצת פדרמן לא תתנגד לה.

"אנחנו מתכוונים ללמוד את החברה במשך שנה. זה הזמן שייקח לנו לעכל את העיסקה. נהיה מעורבים ברמת הדירקטוריון, ולא ניכנס לניהול השוטף של החברה. יש שם הנהלה מצוינת. אין לנו גם כוונה לעשות מיזוג או חיסכון תפעולי. עם זאת, במדיניות הכללית, אפשר לעשות טוב יותר ולשתף פעולה ברמה האסטרטגית. אנחנו נשתדל לפעול נכון ובזהירות".

אלביט מערכות נשלטת כיום על ידי קבוצת פדרמן, לאחר שלפני כארבע שנים היא התמזגה עם אל-אופ, שבבעלות פדרמן. אלרון, שהיתה בעלת השליטה באלביט, צמצמה את אחזקותיה לכ-20%, אותם היא מכרה היום. אל-אופ היא כיום חברה בת של אלביט מערכות. תדיראן קשר, שהוחזקה בעבר על-ידי כור, מוחזקת על ידי קבוצת שמרוק וקבוצת פימי.

אלביט מערכות היא החברה הביטחונית השנייה בגודלה בישראל, שמכירותיה ב-2003 הסתכמו ב-898 מיליון דולר. תדיראן קשר מכרה ב-2003 בהיקף של כ-270 מיליון דולר, ומכירותיה צפויות להגיע ב-2004 להיקף של כ-300 מיליון דולר.

שתי הקבוצות עוסקות בתחומים משלימים של הייצור הביטחוני: תדיראן קשר ממוקדת בתחום התקשורת הצבאית, ואלביט מערכות, בעצמה ובאמצעות חברות בנות, עוסקת בכל תחומי האלקטרוניקה הצבאית, בתחום כלי טייס וכלי רכב לא מאויישים, בהשבחות כלי טיס ורכב קרבי משוריין, בייצור מצלמות ומערכות אלקטרואופטיות לכלי טיס ולטנקים. כמו כן, אלביט היא מובילה עולמית בכמה תחומים ובהם מערכות כוונת קסדה לטייסים.

לאחר העיסקה, מצטמצמת מפת התעשיות הביטחוניות לחמש קבוצות גדולות: התעשייה האווירית, אלביט-תדיראן קשר, רפאל, תעש ואלישרא.